8 tips voor betere conversie in de lower funnel

Klanten vinden 8 tips voor betere conversie in de lower funnel

27 september 2016

In de lower funnel worden websitebezoekers klanten. We converteren bestaand bereik. Geen idee waar ik het over heb? Lees dan zeker verder, want die nieuwe klanten die je zoekt? Die zitten in, wat wij noemen, de lower funnel. Verderop in het artikel vind je acht praktische tips, waarmee je vandaag nog nieuwe klanten voor je wint. In mijn vorige artikel stonden we stil bij de upper funnel: hoe je meer klanten met de juiste contactmomenten scoort. Dan lijkt het me logisch om hier de lower funnel op te pakken.

Upper funnel? Lower funnel? Help me out

Even terug: de upper funnel is dé kans voor de marketeer om te laten zien hoe leuk zijn bedrijf of product is. Het is de plek om de vreemdeling om te zetten naar een bezoeker. Daar spreken we mensen aan op het gevoel.

De bezoekers die de upper funnel doorlopen, komen vervolgens in de lower funnel. Hier schotelen we ze content voor met als doel ze te laten converteren. In de bovenste helft van de funnel laten we zien hoe leuk we zijn en hoe fijn het is om klant bij ons te zijn. Daarna overtuigen we ze verder om ook daadwerkelijk klant te worden.

Steeds meer bedrijven lijken zich bewust van dit proces. In het artikel over de upper funnel noemde ik al een aantal voorbeelden van bedrijven die de upper funnel snappen. Toch zie ik helaas regelmatig campagnes die puur en alleen voor conversie ingericht worden. Direct de lower funnel in, zonder de upper funnel te doorlopen. “Ga direct naar de gevangenis. Ga niet langs start.”

Ik kan je vertellen dat de resultaten van de lower funnel aanzienlijk slechter zijn als de upper funnel niet goed ingericht is. Het tegenovergestelde is uiteraard ook waar. Als de upper funnel perfect werkt wordt iedere vreemdeling een bezoeker die terug blijft komen. Maar als de lower funnel vervolgens niet deugt, dan converteert er niet één.

Daarom lijkt me dit onderwerp belangrijk genoeg om er een apart artikel aan te wijden.

Een goed ingerichte upper funnel vult de lower funnel

In het kort beantwoorden we in de lower funnel de vraag die binnen Google gesteld wordt. Je kunt het zien als het converteren van laag hangend fruit. De vraag is er en met gepaste content en campagnes geven we het juiste antwoord in deze fase.

Ik ben me er bewust van dat dit allemaal heel theoretisch klinkt, maar laten we eens kijken naar een aantal concrete tips die jij vandaag nog toe kunt passen.

8 tips voor betere conversie

Lower funnel. Conversie. Mooie termen, maar het gaat er om dat er nu nieuwe klanten bij jou binnen stappen. Daarom een aantal praktische tips, die horen bij de lower funnel, voor betere conversie. Meer nieuwe klanten dus.

  1. Zorg dat je de verwachtingen uit de upper funnel waarmaakt - Als je beweert dat je creatief bent, wees dan ook creatief. Anders ben je alle energie die je in de upper funnel stopt kwijt.
  2. Word gevonden op de juiste termen - Lever jij creatieve designs? En heet jouw bedrijf Pietje Puk? Dan wil je gevonden worden op “creatief design Pietje Puk”.
  3. Jouw website moet persoonlijk ogen - Jij als MKB’er bent dagelijks persoonlijk in contact met jouw klanten. Daar hoort ook een persoonlijke website bij, toch? Op het moment worden er veel standaard websites aangeboden. Allemaal met dezelfde indeling en vaak ook dezelfde stockbeelden. Dat straalt nul persoonlijkheid uit. Daar maak jij het verschil.
  4. Geef jouw klanten een plek om reviews te geven - Jouw klanten laten graag horen wat ze van het geleverde werk vinden. Dat kan zowel positief als negatief zijn. Reageer op beide berichten, zeker ook op de negatieven: “Vervelend dat u dat zo ervaren heeft. Wij gaan het oplossen, ik bel u.”
  5. Besteed aandacht aan jouw personal brand - Als MKB’er moet je jezelf branden. Het draait toch vaak om de MKB’er zelf, daarom is het belangrijk hoe je overkomt als persoon.
  6. Zorg ervoor dat alle social media kanalen kloppen - Privé en zakelijk ligt hier heel dicht tegen elkaar en dat wordt nog weleens vergeten. Op social media is alles ontzettend transparant. Stap daarom niet in de valkuil om je politieke- of sportvoorkeur te uiten online. Kijk ook uit met het online delen van ongenuanceerde meningen. Dit kan je weleens klanten kosten.
  7. Zet de prijzen duidelijk op de website - Heel belangrijk, want hier zijn jouw websitebezoekers vaak in geïnteresseerd.
  8. Alle contactmomenten moeten kloppen - En dan niet alleen online. Zorg ook voor een schone bus zonder roestplekken. Het ziet er namelijk niet uit als je daarmee voor komt rijden. Zeker niet als jouw klant net jouw gloednieuwe website heeft bezocht die er fantastisch uitziet.

Klopt het plaatje? Google jezelf eens

Even serieus, doe dit direct. Typ jouw naam in Google en kijk naar de resultaten. Wil jij zo bekend staan? En wat kun je eraan doen om jouw aanwezigheid te verbeteren op Google? En typ nu jouw bedrijfsnaam eens in. Wat komt er nu naar boven? Word je daar gelukkig van? Wat kan er beter en wat moet je daarvoor doen?

Zorg ervoor dat het hele plaatje klopt. Heel letterlijk: gebruik overal dezelfde huisstijl en bijhorende logo’s. Maar denk ook na over uitingen die jij privé of vanuit jouw bedrijf hebt gedaan.

Conclusie

In mijn ogen zijn de upper funnel en de lower funnel even belangrijk. De ene heeft geen zin zonder de andere. Richt ze daarom zorgvuldig in voor zoveel mogelijk resultaat. En vergeet niet dat hier gaat om conversie, en dat juist het persoonlijke het verschil maakt.

Auteur: Michel Bodaan

0 reacties


Reageer op dit bericht