Social Media is cool, maar heeft jouw bedrijf de basis wel op orde?

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel

Klanten vinden Social Media is cool, maar heeft jouw bedrijf de basis wel op orde?

4 april 2017

Social, local en mobile. Mooie termen die regelmatig voorbij komen als het gaat om hippe eigentijdse marketing. Maar waar hebben we het nu over en waar versterken deze elementen elkaar?

Laatst fietste ik van het werk naar huis en toen sloeg het noodlot toe, mijn band was lek. Ik kon nog een paar meter fietsen, voordat de band echt plat was. Aangezien ik nog 6 kilometer van huis was, had lopen niet mijn voorkeur. Ik keek op mijn smartphone of er een fietsenmaker in de buurt was.

Op Google typte ik ‘fietsenmaker’ in en direct kreeg ik alle fietsenmakers te zien in de buurt. In ieder geval alle fietsenmakers die slim gebruik maakten van hun locatie.

Prijs is soms ondergeschikt

Op nog geen halve kilometer afstand zat een fietsenmaker. In dit geval was ik niet op zoek naar de goedkoopste, maar naar de dichtstbijzijnde die open was na 6 uur ‘s avonds. Prijs was wat mij betreft ondergeschikt, ik wilde zo snel mogelijk naar huis voor mijn prakkie.

Local advertising wordt onderschat

In marketingwereld wordt er al een paar jaar gesproken over de Kracht van SoLoMo: een samenvoeging van Social, Local en Mobile. Voor ondernemers is er met name veel tijd, energie en geld geïnvesteerd in social media content en advertising: er zijn nog maar weinig bedrijven die niet aanwezig zijn op één van de social media kanalen.

Allemaal leuk en aardig, maar ga je als lokale ondernemer de oorlog winnen door aanwezig te zijn op Twitter en op Facebook? Ga jij als bakker meer van jouw prijswinnende krentenbollen verkopen door erover te praten op SnapChat?

Ik denk het niet. Wat mij betreft hebben we nu wel genoeg geleund op de hype social media, zonder de basis op orde te hebben. En in het geval van een lokale ondernemer is de basis echt de lokale zichtbaarheid op Google. Misschien was er in mijn geval een fietsenmaker geweest die nog dichterbij zat, maar die heb ik via Google niet gevonden.

Mobiel zoeken naar een restaurant

Ander voorbeeld. Stel dat ik in een voor mij onbekende stad op zoek ben naar een Italiaans restaurant. Dan kan ik op social media de vraag stellen, maar het is voor mij logischer om even op Google te zoeken. Daarom tik ik op Google ‘Italiaans restaurant Den Bosch’ in en krijg een lijst met Italiaanse restaurants met alle nodige informatie:

  • Op een kaart zie ik waar alle restaurants liggen en hoe ver we ervoor moeten lopen.
  • De beoordelingen van andere bezoekers.
  • De openingstijden van het restaurant.
  • Het telefoonnummer om direct een tafel te reserveren.

Heel snel kan ik een keuze maken. Italiaanse restaurants die dit niet op orde hebben, maken in mijn geval niet eens kans.

2017-04-04 Google-Den-Bosch

Het gaat echt om lokale business

Of je nu bakker, fietsenmaker, restauranteigenaar of masseur bent, als je lokaal business bedrijft moet je ook lokaal en mobiel vindbaar zijn. Mobile is een noodzakelijkheid, tegenwoordig moet iedere website geschikt zijn voor mobiel gebruik. De afgelopen jaren lag de nadruk voor ondernemers met name op social media. Nú breek ik een lans voor local.

Zorg er daarom voor dat je als ondernemer lokaal zichtbaar bent in de zoekresultaten. In ieder geval als iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam, maar zeker ook als iemand zoekt op jouw diensten. Deze zichtbaarheid kun je aanpassen op Google Mijn Bedrijf. In het artikel van mijn collega Glen vind je meer informatie om beter op te vallen in de zoekresultaten van Google.

Praktische tips voor ondernemers

Zelf aan de slag om lokaal beter zichtbaar te worden? Hieronder vind je een aantal praktische tips om snel stappen te maken:

  1. Hoe mobiel toegankelijk is jouw website? Je komt erachter met deze tool van Google.
  2. Met app-notificaties gebruik je de locatie van jouw winkel én klanten als salestrigger.
    Stel, je loopt door een winkelcentrum en krijgt een berichtje op jouw telefoon: “Leuk dat je in de buurt bent! Het is koud vandaag. Als je bij ons een kop warme chocolademelk bestelt dan krijg je van ons een stuk appeltaart cadeau.” Kans is groot dat je op deze manier nieuwe klanten aantrekt en op een leuke manier kunt verwelkomen. In Den Haag gebruikt een aantal restaurants deze techniek als salestrigger: Gratis Wi-Fi tijdens happy hour. Wil je meer weten over deze local notificatie techniek, informeer dan eens bij Notificare.
  3. Denk goed na hoe je jouw locatie kunt gebruiken om het leven van iemand anders makkelijker te maken.
    Zoals de fietsenmaker, die mij van een flinke wandeling heeft gered. Of zoals de supermarktketen Tesco deed in de metro’s van Korea.  

In ondernemend Nederland kunnen we nog veel stappen maken om meer Social, Local en Mobile te opereren. Jouw klanten zijn het wellicht al gewend…nu is het aan ons om op het juiste moment gevonden te worden.



Photo: istockphoto.com

Auteur: Eric Sas

0 reacties


Reageer op dit bericht