4 Tips voor veel bereik, voor weinig geld

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel

Klanten vinden 4 Tips voor veel bereik, voor weinig geld

8 mei 2017

Je wilt veel mensen bereiken, maar je hebt weinig budget. Herken jij dit? Stop dan met jezelf te vergelijken met al die bedrijven die zo groots naar buiten treden en waar alles beter en professioneler lijkt te gaan dan bij jou.

Zie jij jouw bedrijf altijd maar als een ‘bedrijfje’? Dan behaal je ook ‘resultaatjes’. Verander je denkwijze en denk vooral in grote mogelijkheden. The sky is the limit!

500 uur tutorials en nog steeds niet de juiste marketingmix

Dagelijks spreek ik ondernemers met een klein marketingbudget. Ze zijn verdwaald in een bos van marketingmogelijkheden die overal gratis worden aangeboden. Hebben wel 500 uur besteed aan tutorials op het internet, maar zijn nog steeds op zoek naar de juiste mix die past bij hun bedrijf.

Tijd, tijd, tijd

Ondernemers hebben een duik in het diepe gewaagd. Ze zijn - over het algemeen - goed in waar hun passie bij is begonnen. Bij het ondernemen komt nog een hele hoop extra kijken. Gelukkig is er dan oma die de enveloppen plakt, de lokale drukker die de flyers drukt, een nichtje die zo af en toe wat op Facebook post en het neefje die de flyers deels bezorgt. Het werkt allemaal ‘op zich oké’, maar het kost voor iedereen zoveel tijd. En wat levert het nu eigenlijk op?

Doe dat waar je écht goed in bent

Ik denk altijd maar zo, als je iets wilt doen doe het dan goed. Als jij veel tijd hebt om dingen te doen waar je goed in bent dan verdien je geld om ergens anders in te investeren. En het mooie is: het hoeft niet altijd veel te kosten om toch effect te krijgen. Ik geef je graag vanuit mijn ervaring 4 tips hoe je met weinig budget toch effect krijgt. 

  • Tip 1:Specificeer je doelgroep. Als je doelgroep goed is afgebakend, hoeft een reclameactie niet duur te zijn. Hiervoor moet je natuurlijk wel weten wie de doelgroep is. Maar je weet er vaak meer van dan je denkt. Denk bijvoorbeeld eens aan de volgende kenmerken: leeftijd, geslacht, woonplaats, regio, opleidingsniveau, beroep en functie. 
  • Tip 2:Vraag huidige klanten naar hun ervaring. Heb je een webshop, facebookpagina of andere profielpagina? Vraag je tevreden klant dan om een ervaring te schrijven over hun aankoop. Dit kan de verkoop van je product of dienst positief beïnvloeden. 
  • Tip 3:Wees actief op social media. Zorg dat je je social media goed op orde hebt en regelmatig je aanbiedingen of ander nieuws over je bedrijf of branche deelt. Dit kan bijvoorbeeld op Facebook, Twitter of Instagram. Ook kun je hierop een blog of een online video plaatsen. Zorg dat je interessant voor je doelgroep blijft. Ook hiervoor geldt dat het belangrijk is dat je weet wie de doelgroep is. Hoe vaker je iets deelt en mensen je posts liken, hoe beter je zichtbaar bent. Je kunt je social media dus inzetten als gratis reclame! 
  • Tip 4:Vergroot je team met specialisten en betaal ze geen loon. Dit klinkt ongeloofwaardig he? Maar het kan toch echt. Als jij mij en mijn collega's - afgestudeerde marketingspecialisten - vertelt wat je graag wilt bereiken, wie je doelgroep is en wat je aan marketingbudget hebt dan denken wij graag vrijblijvend mee. Over hoe wij gezamelijk zoveel mogelijk effect kunnen behalen. En als klap op de vuurpijl ... we kunnen zelfs kosteloos een ontwerp verzorgen.

Dus wil je meer dan alleen maar ‘resultaatjes’? Stop je tijd in datgene waar je goed in bent. Spar voor de rest met anderen en durf zaken uit te besteden. Want je hoeft het echt niet allemaal alleen te doen.


Photo: istockphoto.com

Auteur: Anjuna van Bracht

0 reacties


Reageer op dit bericht