Hoe slechte vormgeving een goede campagne om zeep helpt

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel
Als grafisch vormgever zie ik helaas veel slechte flyers, banners en prints voorbijkomen. Het doet pijn aan mijn vormgevershart en mijn ogen! ‘Slecht’ klinkt misschien gelijk heel erg negatief, maar het kan vaak zo veel beter.

Wat werkt wel, maar wat niet

Ik geef je graag tips over hoe je zelf je uitingen kunt verbeteren. Afgelopen jaren heb ik voor ondernemers uit allerlei branches uitingen gemaakt. Dan weet je op een moment wel wat goed werkt, maar ook wat niet werkt.

Direct de papierbak in

Wanneer ik thuis kom en mijn brievenbus open, blader ik heel vluchtig door de stapel post heen. Vaak gaat alles direct de papierbak in, op de geadresseerde post en de opvallende stukken na. Herkenbaar? Zorg dus dat jij opvalt met je flyer.

4 Tips om op te vallen: online én in de brievenbus:

  1. Kies een afwijkende afmeting voor je uiting. Kies voor iets groter of kleiner dan de standaard. Ook ander glanzend of dikker papier zorgt dat je net iets meer opvalt
  2. Zorg voor 1 duidelijke boodschap. Te veel tekst en verschillende boodschappen maken het voor een ontvanger onoverzichtelijk
  3. Personaliseer je post waar mogelijk. Mannen letten bijvoorbeeld online op andere dingen dan vrouwen. En een beeld van de Erasmusbrug wordt in regio Rotterdam beter gewaardeerd dan in Amsterdam.
  4. Vermijd de typische stockfotografiebeelden. Een over-Amerikaans beeld helpt niet voor elke branche. Het risico is ook dat je concurrenten een zelfde type beeld gebruiken.

Handige neefjes en de wow-factor

Ik weet hoeveel klanten er net als jij behoefte hebben aan grafische ondersteuning en een stukje creativiteit. Ga je dit buiten de deur zoeken bij bijvoorbeeld een grafisch bureau, brengt dit vaak hoge kosten met zich mee. Ik snap dan heel erg goed dat jij je als ondernemer af gaat vragen ‘ Oh, misschien heb ik wel een handig neefje?’ Vergeet alsjeblieft niet dat deze flyer eruit moet springen. De ontvanger moet denken ‘ Wow, toffe flyer!’ en getriggerd zijn om dus ook daadwerkelijk jouw flyer uit die stapel te vissen. Daarom raad ik je aan altijd een professioneel vormgever jou uitingen te laten controleren.

Vrijblijvend advies nodig?

Laat ik mijzelf dan ook maar gelijk even verkopen. Ik ben Nikki, ontzettend creatief en grafisch opgeleid. Ik ben werkzaam bij PostNL als campagne specialist en ik help klanten zoals jij met dat grafische stukje als jij graag een campagne wil doen.


Foto: iStockphoto.com

Auteur: Nikki Francis-Jansen

2 reacties


Eric

@Ruud klinkt wat paradoxaal hè :). Maar ik denk dat het punt is dat het niet té algemeen en glad moet zijn. Beter een goede stockphoto, dan minder hoogwaardig eigen materiaal, toch?

@Nikki, ik vind het een mooie stockphoto hoor!

Ruud

"Vermijd de typische stockfotografiebeelden." Onderaan het bericht: "Foto: iStockphoto.com"..

gna..

Reageer op dit bericht