In 5 stappen naar een succesvolle pitch

“Voor de perfecte elevator pitch, neemt u eerst de trap.”

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel
Op de website van Nathalie vind je een mooie tegeltjeswijsheid: “Voor de perfecte elevator pitch, neemt u eerst de trap.” Vijf stappen – allen heel slim beginnend met een D – vormen de trap naar een kwalitatief goede pitch.

Dit blog is een vervolg op het interview met Pitch Queen Nathalie Mangelaars. In dit blog lees je meer over haar achtergrond en de meerwaarde van pitchen.

Het begint bij je doelgroep

Als je weet hoe je met hen een connectie maakt kan je een welgemikte dreun uitdelen en de gapers uitschakelen. Het ligt soms niet aan wát je zegt, maar hóe je het zegt. Dit zorgt dat mensen alert blijven en jij krachtig je punt kan maken. In de opening pak je de aandacht. In de eerst 8 tot 10 seconden hebben mensen een beeld gevormd of ze het interessant vinden of niet.

Eerst connecten, dan pas de diepte in

In het middenstuk heb je de aandacht en kan je uiteindelijk de diepte in. Hier beschrijf je het probleem en de oplossing. Een veelgemaakte fout is dat pitchers direct beginnen met het pitchen van hun oplossing zonder eerst connectie te maken en het probleem te schetsen.

Als je de pitch afsluit, denk dan ook na over een duidelijke vraag die je neerlegt bij jouw publiek. ‘Bedankt voor jullie aandacht’ is een beetje lafjes en gewoon. Appeleer aan hun contacten en waar ze jou mee kunnen helpen. Als je hun sympathie al hebt gewonnen, kan je veel halen uit een afsluiting met een oproep tot actie.

Pitch-Queen-stairs-to-succes

Pitchen leer je het vooral veel te doen

Het klinkt cliché, maar pitchen leer je niet door alleen maar naar de Pitch Queen te luisteren. Je leert het door het vooral veel te doen. Schaven aan je presentatie en aan je verbale en non-verbale communicatie zijn hierin sleutels. Op deze manier zet je jouw inhoudelijk goede boodschap kracht bij.

Als bijen op honing

Pitchen is geen trucje waarmee de sales direct op je af komen als bijen op honing. Wat ik mijn klanten altijd meegeef, is dat je niet liegt in je verhaal. Want daar kan ik niet tegen en uiteindelijk zal je door de mand vallen. Ik geef wel simpele trucs, zoals het vermijden van verkleinwoordjes en benoemen van trage processen. Het is opvallend hoe makkelijk sprekers in eerste instantie hun eigen verhaal verzwakken met dit soort woorden. Ik daag sprekers uit om juist de focus op iets vernieuwends of iets vertrouwds te hebben. Als je weet wat je als persoon wilt uitstralen, moet de focus van het verhaal daarbij aansluiten.

Een goed product alleen is niet genoeg

Ik werkte met een startup die aan het einde van zijn funds was. Hij geloofde echt in zijn product, maar kon het heel moeilijk aan de man brengen. Ik begreep zijn product en oplossing zelf ook niet. We zijn aan de slag gegaan, twee dagen lang individuele training. We wilden graag het verhaal scherp krijgen, voor enerzijds investeerders, maar anderzijds ook voor potentiële klanten. Uiteindelijk heeft hij zich voor verschillende wedstrijden ingeschreven en gewonnen. Een goede pitch zorgt gewoon dat je bij de juiste mensen aan tafel kan komen.

Vertrouwen in je eigen verhaal

Wanneer je goed kan pitchen, heb je vooral veel vertrouwen in de kracht van je eigen verhaal. Dit maakt pitchen ook iets anders dan zomaar wat presenteren. Pitchen is meer dan presenteren. Als je het gevoel hebt dat je een mooi verhaal vertelt, dan komen de presentatie skills vanzelf. Je vertelt je eigen verhaal, je doet geen salesgesprek. Je pitch kan nog zo goed zijn, dat maakt je uiteindelijke product of het vervolg nog niet direct geweldig. Je kan wel de toon en sfeer bepalen.

Authenticiteit is belangrijker dan perfectie

Het hoeft niet perfect te zijn, maar wel écht. Ik help jou je authenticiteit naar boven te halen en dat in je pitch te stoppen. Ik kijk eerst naar de inhoud. Wie ben je en wat onderscheidt je. Na een eerste pitch, ga je zoeken naar de vorm die bij je past. Ik kan je wel laag en langzaam laten spreken als Obama. Matthijs van Nieuwkerk praat bijvoorbeeld veel te snel, maar toch is hij een gewild spreker. De beste pitchers zijn niet direct de beste presentators. Kijk naar Elon Musk. Die maakt best wel wat stijlfouten in zijn presentatiepitch van de Tesla Model 3. Maar hij is authentiek. Je gelooft hem. Het doet hem goed om geen perfect gelikt verhaal te hebben. Het maakt hem menselijk.

Een goede pitch werkt online, offline en op papier

Een pitch dwingt je na te denken over de kern van jouw bedrijf en jouw meerwaarde voor klanten. Wat onderscheidt mij van de rest? Ik kan wel zeggen: “Hoi, ik ben Nathalie en ik geeft kwalitatief de beste pitchtrainingen met de beste service”. Dat kan nog zo waar zijn, maar het is natuurlijk niet zo spannend. Ik krijg dagelijks dit soort saaie folders en banners onder mijn neus. Mensen denken niet genoeg na over wat hen echt onderscheidt van iemand met hetzelfde aanbod aan de andere kant van de stad. Als je je pitch op papier zet, realiseer je meer wat je nu eigenlijk wilt zeggen. De input van je pitch, gebruik je vervolgens ook voor je marketing. Laat quotes uit je pitch ook terugkomen op je website, social media en offline folders.

Auteur: Eric Sas

2 reacties


Eric Sas

Bedankt voor je reactie Jacqueline.

Jacqueline Rosenberg

Wat leuk om allemaal te lezen. Ik maak er 1 tutorial per week. Ik merk inderdaad dat je groeit door het te doen. Omdat ik zelf enthousiast ben vraag ik ondernemers mee te doen aan de challenge pitch van Larens Choice. De meest interessante worden geplaatst in Larens Choice (video-magazine www.LarensChoice.nl) Ik oefen zelf nog even door op mijn You Tube kanaal www.youtube.com/jacqueliner... Groetjes en succes allemaal (dat gaat vast lukken met Nathalie!)

Reageer op dit bericht