Succesvolle calls to action in direct mailings

Klanten vinden Succesvolle calls to action in direct mailings

1 oktober 2015

Je verstuurt een direct mailing, de ontvanger leest de mailing en wat wil je dat er dan gebeurt? Dat moet je natuurlijk eerst zelf bedenken en vervolgens goed overbrengen. Zonder een duidelijke call-to-action heeft de ontvanger geen idee wat je van hem verwacht.

Een direct mailing (DM) kost tijd en geld; je verstuurt ze dan ook niet zomaar zonder reden. Je wilt dat de ontvanger iets koopt, bestelt, aanvraagt of download. Je wilt er iets mee bereiken en dat wordt lastig als jouw mailing geen gerichte call-to-action (CTA) bevat. Waar moet je rekening mee houden als je wilt dat jouw direct mailing effect heeft? We geven in dit artikel een aantal voorbeelden voor een aanpak met meer succes.

Een persoonlijke aanpak werktEen persoonlijke aanpak werkt

‘Beste ouders van Annick’ - kopte een heel succesvolle DM actie van een kinderdagverblijf. Ze haalden er zelfs een ROI van 2200% mee. Dit kwam natuurlijk niet alleen door de persoonlijke aanhef, maar om bij de CTA te komen moeten mensen je mailing wel eerst willen lezen. Je moet mensen eerst weten aan te spreken, om ze later tot actie te verleiden.

Als we dit direct doorvertalen naar de call-to-action, zouden we daar kunnen zetten: ‘Ontdek nu op onze site welke opvang het beste bij u én Annick past’.

Zorg voor een aansprekend verhaal

Als zender moet je er wel voor waken dat je niet teveel zendt. Uiteindelijk draait het allemaal om de ontvanger. Het verhaal moet hem of haar zodanig aanspreken dat er actie ondernomen wordt. Dus vertel niet teveel wat jij allemaal kunt bieden, maar breng vooral over waarom dat interessant is voor de lezer. Die denkt ‘what’s in it for me’. Zorg ervoor dat de lezer een duidelijk antwoord krijgt op deze vraag.

Dit kun je ook weer uitstekend koppelen aan de call-to-action zelf. Dus in plaats van: 'schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief' kun je bijvoorbeeld ook meteen laten zien hoe de ontvanger profiteert: 'blijf automatisch op de hoogte van de laatste trends'.

Valt je CTA wel op?

Onze leesrichting is van links naar rechts en van boven naar beneden. Houd hier rekening mee met de plaatsing van de tekst en de belangrijkste call-to-action. Deze plaats je links, want dan is de kans het grootst dat de ontvanger deze ziet. Rechttoe rechtaan is prima, maar zorg dan dat de CTA écht opvalt. Gebruik bijvoorbeeld opvallende vormen om het meer duidelijk te maken. Door voldoende witruimte rondom te gebruiken valt het nog meer op.

Stippel een duidelijk pad uit

Maak het de ontvanger zo makkelijk mogelijk. Denk van tevoren na over het pad dat hij moet bewandelen. Vraag je af waar je ontvangers wilt hebben nadat ze de mailing gelezen hebben. Waar leidt de call-to-action naartoe. Naar jouw website? Naar Facebook? Stippel de route helemaal uit.

Stuurt de CTA de lezer door naar internet? Maak de weg daar naartoe dan ook zo makkelijk mogelijk. Zeg in een DM dus niet: 'ga naar onze site www.postnl.nl - klik daar in het rijtje boven op Over Ons - vervolgens naar beneden scrollen en dan ...'. Bedenk de beste, snelste route voor je potentiële bezoeker.

Wie wil er nou geen cadeautje?

Iedereen vindt het leuk om een cadeautje te krijgen. Al is het maar korting op de volgende aankoop. Zo heeft een direct mail veel meer effect door een kleinigheidje toe te voegen.

Voor een call-to-action betekent dit bijvoorbeeld dat die rechtstreeks naar het cadeautje leidt: 'met deze bon kunt u gratis een kop koffie komen drinken bij Coffee Company'. Maar je kunt het cadeautje ook geven als beloning voor het opvolgen van de CTA: 'plan nu eenvoudig online uw DM actie in en ontvang gratis een exemplaar van het Direct Marketing Inspiratieboek'.

Combineer verschillende media

Om van je DM, en de bijbehorende call-to-action, écht een succes te maken, zorg je ervoor dat de mailing past binnen een multichannel benadering. Verplaats je daarvoor in de klant en vraag je af waar die zich prettig voelt. Offline, online, op Linkedin, Facebook of juist op Instagram of Pinterest? Zet die kanalen in en verbind ze slim via jouw calls-to-action.

Tot slot hebben we nog een persoonlijke aanrader voor meer gekwetter over DM. En ja, dat was een CTA van ons om je naar onze Twitterpagina te krijgen.

Auteur: Ilse De Smet

0 reacties


Reageer op dit bericht