Zo valt jouw direct mail wél op: 7 gouden tips

Klanten vinden Zo valt jouw direct mail wél op: 7 gouden tips

1 oktober 2015

Na een dag hard werken kom je thuis. Op de deurmat ligt een stapel post: de Belastingdienst, een brief van de gemeente, een paar kaarten, wat folders en nog een envelop die direct opvalt. Je weet niet waarom, maar deze envelop moet zo snel mogelijk open.

Heb jij dat ook weleens? Dat er een direct mail op de deurmat wacht om geopend te worden? Het verbaast me altijd wat zo’n simpel stuk papier doet met mijn hersenen. Waar zit het hem in? Wat doet deze zender anders dan de anderen die direct bij het oud papier belanden?

7 gouden tips om op te vallen met direct mail

Ik heb eens een rij succesvolle direct mails naast elkaar gelegd en daar 7 gouden tips gedistilleerd, waarmee jouw direct mail de volgende keer ook opvalt.

1. Spreek je doelgroep écht aan

Personaliseer je mailing en zorg dat je aanbod relevant is. De ontvanger zal zich eerder aangesproken voelen als zijn naam boven de mailing staat. Een ‘Beste Martijn’ of zelfs ‘Hoi Martijn’ komt heel anders over dan ‘Aan de bewoner van dit huis’ of ‘Beste ontvanger’.

En je hoeft mij ook geen mailings te sturen met aanbiedingen voor seniorencomputercursussen. Of voor een schoonheidsbehandeling. Ik ben namelijk een man, die net de dertig gepasseerd is. Zorg dus voor een relevant aanbod.

2. Doe altijd een aantrekkelijk, eenmalig aanbod

Waarom zou ik op jouw aanbod ingaan als ik weet dat volgende week precies dezelfde aanbieding komt? Maak jouw aanbod daarom exclusief. ‘Op = op’ of ‘Deze aanbieding is alleen deze week geldig’ verhoogt voor mij de urgentie om iets te doen met jouw mailing. Anders wacht ik wel tot de volgende keer.

3. Gebruik voor jouw mailing beeld, opvallende kleuren en weinig tekst

Een visueel aantrekkelijke mailing doet veel. Niet alleen valt hij direct op, een afbeelding spreekt gewoon meer tot de verbeelding. De ontvanger kan zich direct iets voorstellen bij het onderwerp en met de juiste afbeelding komt de boodschap ook nog eens sterker over. 

Daarnaast blijft de boodschap beter hangen. Misschien heeft de ontvanger niet direct behoefte aan jouw aanbod, maar doordat de boodschap beter beklijft kan hij er ook op een later moment op terug komen.

4. Doe eventueel een gadget of cadeautje bij je mailing

De bekende ‘bobbel in de envelop’. Niemand kan het openen van een goed gevulde envelop weerstaan. De nieuwsgierigheid wordt direct getriggerd en als de gadget of het cadeautje ook nog aansluit bij de mailing, dan is de kans groot dat deze gelezen wordt. Denk niet te groot en kies voor een praktische gadget, zoals een pen of flessenopener. Iets wat de ontvanger nog zal gebruiken; zo blijft jouw merk nog langer in beeld.

5. Maak gebruik van coupons

Couponing, in Amerika is het Extreme Couponing een bekend fenomeen. In Nederland gaan we (gelukkig) niet zo ver, maar ook wij houden van coupons. We maken dankbaar gebruik van de coupons die meegestuurd worden. Sommige moeten in de winkel verzilverd worden, terwijl anderen juist ingevuld teruggestuurd moeten worden om de aanbieding te ontvangen.

Daarnaast maak je een direct mailing eenvoudig meetbaar door een coupon toe te voegen. De ontvanger stuurt een gedeelte van de mailing ingevuld terug in ruil voor korting, een proefexemplaar of iets anders. Dit maakt de mailing makkelijk meetbaar, want het enige dat je hoeft te doen is het tellen van de coupons.

Eventueel kun je ook nog analyses loslaten op de ingevulde gegevens. Welke postcodes reageren vaak? Zijn het voornamelijk mannen of vrouwen die reageren? Allemaal informatie die je kunt gebruiken voor de volgende mailing.

6. Overweeg om vooraf een teaser of achteraf een reminder te sturen

Met een teaser vooraf kun je de ontvanger vast warm maken voor de mailing die komt. Met de juiste teaser komt de mailing zelf beter aan en is de kans groter dat de ontvanger ingaat op jouw aanbod. 

Je kunt er ook voor kiezen om achteraf een reminder te sturen. Misschien vond de ontvanger het aanbod wel interessant, maar is de mailing op de grote stapel beland. Met een reminder ben je weer even ‘top of mind’.

7. Kies naast je mailing ook voor andere kanalen

Soms moet de boodschap vaker langskomen voordat hij blijft hangen. Denk maar aan de commercials op TV en radio. Soms hoor je dezelfde commercial wel drie keer per uur. Dat kan als irritant worden ervaren, maar het werkt wel. Juist de herhaling maakt dat de boodschap blijft hangen. 

De kracht van herhaling betekent niet dat je precies dezelfde mailing nog een keer moet versturen. Het betekent niet eens dat je nog een keer een mailing moet sturen. Je kunt er namelijk ook voor kiezen om op verschillende kanalen zichtbaar te zijn. Zo kun je bijvoorbeeld een mailing versturen, een week later een persoonlijke e-mail en ondertussen een Facebookadvertentiecampagne laten lopen.

De ontvanger heeft het vaak bewust niet door, maar hij wordt constant beïnvloed door jouw merk. Ook dit is de kracht van herhaling. De verschillende kanalen versterken elkaar hier.

Ga jij aan de gang met deze tips?

Hartstikke nuttig, want hoewel veel van deze tips logisch lijken, in de praktijk worden ze niet veel toegepast. Welke van deze tips pas jij direct toe op jouw volgende mailing? En welke tips mis jij nog in deze lijst?

Auteur: Damir Grcic

0 reacties


Reageer op dit bericht