Logistiek

Groothandels moeten de regie pakken

Groothandels moeten de regie pakken

De home- en gardenbranche is een vrij traditionele markt. Hoewel het overgrote deel van de handel binnen dit retail-segment offline plaatsvindt, zien we een grote verplaatsing ontstaan naar het onlinekanaal. Deze ontwikkeling zorgt ervoor dat eindklanten meer gaan verwachten met betrekking tot service en bezorgopties. Aanbieders gaan vervolgens op zoek naar oplossingen om aan deze verandering te kunnen voldoen. De rol van de groothandels zal hierdoor moeten veranderen van een voorraadhoudende partij naar die van een regisserende partij binnen de logistieke keten.

Hoe data webwinkels helpen bij succesvolle logistiek

Hoe data webwinkels helpen bij succesvolle logistiek

Is je partner morgen jarig, maar heb je nog geen cadeau? Bestel dan snel bijvoorbeeld die keukenmachine die je vanavond nog ontvangt. Wat is in deze situatie voor de webwinkel het allerbelangrijkste? Waarschijnlijk de klantgegevens én het feit dat deze data goed terechtkomen bij een producent of logistieke partner. Vaak vinden webwinkeliers dit aspect van ondernemen niet het leukste, maar essentieel is het wel. Want stel je voor dat er iets in het order- of afleverproces misgaat.

Zet de klant centraal door een multichannel aanpak

Zet de klant centraal door een multichannel aanpak

Er zijn mensen die beweren dat klanten steeds kritischer worden. Daar ben ik het niet mee eens; ik ben ervan overtuigd dat klanten merken dat we steeds beter in staat zijn aan hun wensen te voldoen en dat ze daarom onderzoeken wat we nog meer kunnen. Wie daarin vooroploopt, is de winnaar van morgen. Maar om voorop te lopen is samenwerking cruciaal. Je kunt het niet alleen.

3 logistieke kansen bij een multichannel aanpak

3 logistieke kansen bij een multichannel aanpak

Consumenten merken dat er steeds meer mogelijk is. Ze willen gemak. Aankopen ontvangen op de manier en tijd die hen past. Het mag daarbij niet uitmaken voor welk verkoopkanaal ze hebben gekozen. De winnaars van morgen zijn de organisaties die gaan voor een multichannel aanpak en hun logistieke processen inrichten op basis van de verwachtingen van de klant in plaats van andersom. Maar hoe doe je dat?

Kwaliteit en flexibiliteit zijn belangrijker dan snelheid

Kwaliteit en flexibiliteit zijn belangrijker dan snelheid

Gemak is een van de belangrijkste e-commerce trends van dit moment. Ik merk dit als PostNL werknemer natuurlijk dagelijks, ook als consument. Bij Otto Nederland weten ze dat als geen ander en realiseren zij zich dat excelleren in ‘gemak’ alleen kan door samen te werken met experts in de logistieke keten. Ik vind ze hierin niet alleen innovatief maar ook inspirerend. Groot geworden in de postorderbranche, is Otto nu een van de meest innovatieve e-tailers van Nederland die haar klanten echt in de watten legt. Eric Haverkort, managing director, geeft in het onderstaande interview zijn visie op de rol van ‘gemak’ en gaat nader in op onze samenwerking.