Logistiek

Zet de klant centraal door een multichannel aanpak

Zet de klant centraal door een multichannel aanpak

Er zijn mensen die beweren dat klanten steeds kritischer worden. Daar ben ik het niet mee eens; ik ben ervan overtuigd dat klanten merken dat we steeds beter in staat zijn aan hun wensen te voldoen en dat ze daarom onderzoeken wat we nog meer kunnen. Wie daarin vooroploopt, is de winnaar van morgen. Maar om voorop te lopen is samenwerking cruciaal. Je kunt het niet alleen.

3 logistieke kansen bij een multichannel aanpak

3 logistieke kansen bij een multichannel aanpak

Consumenten merken dat er steeds meer mogelijk is. Ze willen gemak. Aankopen ontvangen op de manier en tijd die hen past. Het mag daarbij niet uitmaken voor welk verkoopkanaal ze hebben gekozen. De winnaars van morgen zijn de organisaties die gaan voor een multichannel aanpak en hun logistieke processen inrichten op basis van de verwachtingen van de klant in plaats van andersom. Maar hoe doe je dat?

Kwaliteit en flexibiliteit zijn belangrijker dan snelheid

Kwaliteit en flexibiliteit zijn belangrijker dan snelheid

Gemak is een van de belangrijkste e-commerce trends van dit moment. Ik merk dit als PostNL werknemer natuurlijk dagelijks, ook als consument. Bij Otto Nederland weten ze dat als geen ander en realiseren zij zich dat excelleren in ‘gemak’ alleen kan door samen te werken met experts in de logistieke keten. Ik vind ze hierin niet alleen innovatief maar ook inspirerend. Groot geworden in de postorderbranche, is Otto nu een van de meest innovatieve e-tailers van Nederland die haar klanten echt in de watten legt. Eric Haverkort, managing director, geeft in het onderstaande interview zijn visie op de rol van ‘gemak’ en gaat nader in op onze samenwerking.

Duurzame logistiek, je kunt er niet meer onderuit

Duurzame logistiek, je kunt er niet meer onderuit

Duurzaam, schoon, lokaal geproduceerd. Consumenten staan er tegenwoordig op dat je milieubewust produceert. Kortom: ‘groen’ doet het goed. Duurzaamheid is niet voor niets een van de 5 e-commerce trends. Grote bedrijven als IKEA spelen in op deze trend door 100% duurzaamheid van hun partners te eisen. Ook binnen de logistieke branche begint het milieubewustzijn door te dringen. En dat biedt kansen. In dit blog benoem ik vier logistieke ontwikkelingen die inspelen op deze trend.

Gemak; een van de belangrijkste e-commerce trends

Gemak; een van de belangrijkste e-commerce trends

Was het thuis ontvangen van producten vroeger een USP op zich en wachtte de klant gerust een dagdeel op de bezorger, inmiddels moet je als retailer van betere huize komen om aan de eisen van de generaties Y en Z te voldoen. Naast steeds kortere tijdvakken en same day delivery verwachten je klanten extra services zoals installatie van hun nieuwe tv bij levering, montage van de geleverde meubels en het retour nemen van hun oude wasmachine. Zo is ‘gemak’ een van de belangrijkste trends in e-commerce. En dat is een hele uitdaging, zeker op logistiek gebied.

Omnichannel-strategie bepaalt succes onderneming

Omnichannel-strategie bepaalt succes onderneming

In mijn vorige blogpost ben ik uitgebreid ingegaan op het belang van transparantie in ‘the last mile’, de bezorging van een product bij de klant. Ik wil nu graag dieper ingaan op een tweede trend in e-commerce: omnichannel. Een goede omnichannel-strategie bepaalt steeds vaker het succes van de totale onderneming. Consumenten gebruiken immers een combinatie van online en offline kanalen voor, tijdens en na het kopen van je product.