3 logistieke kansen bij een multichannel aanpak

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel

Logistiek 3 logistieke kansen bij een multichannel aanpak

9 december 2016

Consumenten merken dat er steeds meer mogelijk is. Ze willen gemak. Aankopen ontvangen op de manier en tijd die hen past. Het mag daarbij niet uitmaken voor welk verkoopkanaal ze hebben gekozen. De winnaars van morgen zijn de organisaties die gaan voor een multichannel aanpak en hun logistieke processen inrichten op basis van de verwachtingen van de klant in plaats van andersom. Maar hoe doe je dat?

Om in deze wereld van online en gemak als retailer voorop te lopen is samenwerking in de keten cruciaal. Je kan het niet alleen; je moet kijken waar je in de keten samen voordeel kunt halen. Als logistiek specialist werk ik veel samen met retailers en zie ik met welke logistieke issues ze worstelen wanneer ze voor een multichannel aanpak gaan. Tegelijkertijd zie ik ook waar zich kansen voordoen en hoe we die kunnen verzilveren.

1. Efficiënte beschikbaarheid van je voorraad

Logistiek gaat niet meer over ‘hoe krijg ik een pakket uit mijn voorraad zo snel mogelijk bij de klant?’. Het gaat over de vraag ‘hoe richt ik mijn logistieke proces in om de klant zo goed mogelijk te helpen?’. Je wilt geen ‘nee’ verkopen, maar ook niet met een te grote voorraad opgescheept zitten. De oplossing voor dit lastige onderwerp is een kritische, maar vooral dynamische inrichting van je voorraden. Probeer de keten te optimaliseren en schakels en handling te reduceren:

  • Dropshipping: lever waar mogelijk direct van je leverancier
  • Fulfilment; kijk naar uitbesteding van je voorraadbeheer
  • Lever ook vanuit je winkelvoorraden voor online bestellingen

2. Van bezorgen naar ontvangen

Bestellen en bezorgen is niet meer iets dat je ‘erbij’ doet. Het maakt deel uit van je totale propositie; je klanten dit aspect zwaar mee bij de keuze voor jou of die voor de concurrent. Eigenlijk moeten we het dan ook niet meer hebben over ‘bezorgen’, maar over ‘ontvangen’. We moeten van perspectief veranderen. Wanneer je vanuit de klant denkt, is er nog veel verbetering te boeken.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Bundelen van bestellingen
  • Eén bezorgmoment voor de klant van verschillende leveranciers met verschillende levertijden
  • Over de drempel: montage en installatie
    De klant verwacht niet alleen dat je de tuinset brengt, ze willen steeds vaker dat deze ook wordt gemonteerd en op de juiste plek gezet wordt.
  • Het bezorgavontuur
    Een aankoop is een feestje. En dat gevoel wil je bij de klant tot en met het bezorgmoment vasthouden. Zorg dat je klant van bestellen tot bezorgen goed en plezierig geïnformeerd wordt over zijn bestelling.

3. Retourzendingen zijn een trigger voor conversie

Traditioneel zijn retourzendingen een noodzakelijk kwaad, maar tegenwoordig doe je niet meer mee als je je retourservices niet uitbreidt en deze inzet als een extra service en conversiedriver. Zo is een terugbrenggarantie van 30 dagen op matrassen allang geen uitzondering meer. Om te voorkomen dat retourzendingen je boven het hoofd groeien kan je op een aantal punten alvast letten:

  • Beperk waar mogelijk het aantal logistieke bewegingen. Met iedere handeling creëer je extra kosten en stijgt het risico op schade.
  • Bedenk goed waar je je retourzendingen wilt laten landen en wat daarvoor nodig is om ze efficiënt af te handelen.
  • Geef retouren een tweede kans om er nog wat op te verdienen, bijvoorbeeld via Retourplaza

Klanten merken dat we steeds beter in staat zijn aan hun wensen te voldoen en leggen de lat hoger. Laten we die uitdaging met elkaar aangaan.

Auteur: Marko van Keulen

0 reacties


Reageer op dit bericht