Bouw orderverwerkingssysteem AutoStore grote logistieke uitdaging

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel

Logistiek Bouw orderverwerkingssysteem AutoStore grote logistieke uitdaging

7 september 2017

Zodra alles is opgelost, lijkt de implementatie van zo’n megaproject allemaal wel mee te vallen. Maar als je ervoor staat, is het de zoveelste logistieke uitdaging. Want het neerzetten van het nieuwe orderverwerkingssysteem AutoStore in ons fulfilmentcentrum in Houten was een verbouwing met de winkel open.

Bijzondere positie

Toen ik hoorde over het gerobotiseerde opslag- en orderverwerkingssysteem van AutoStore, wist ik meteen: dit is echt ontzettend gaaf om aan mee te werken. Het vooronderzoek en basisontwerp lagen er al, maar binnen die kaders kreeg ik heel veel vrijheid om als projectleider logistiek de achterliggende visie te vertalen naar de praktische implementatie. Bovendien worden wij de kennishouders, en dat voelt toch als een bijzondere positie. Het is een van de redenen waarom ik voor het PostNL management traineeship heb gekozen: ervaring opdoen in de praktijk en me daarnaast persoonlijk en professioneel ontwikkelen. PostNL stond boven aan mijn lijstje, want ik wilde een organisatie die écht in beweging is. Moet zijn.

Lopende processen

Het PostNL fulfilmentcentrum in Houten is een 24/7 organisatie. We hebben producten van talloze webshops op voorraad, ontvangen ordergegevens, en zorgen dat bestellingen snel bij de consument worden bezorgd. Dan weet je dat alles wat je daarnaast doet de lopende processen kan verstoren. Van geluidsoverlast tot trainingen. Mijn opdracht als projectmanager logistiek is enerzijds het systeem operationeel krijgen en tegelijk de staande organisatie in alle ontwikkelingen meenemen. Dus niet iets neerzetten, het doek eraf trekken, en dit is het.

Leuke dynamiek

Deze operatie is voor een groot deel mensenwerk. Vooral omdat de transformatie niet in één klap gerealiseerd is. Integendeel, het gaat iedere keer om een klein stapje. Voor mij was die dynamiek juist leuk: want bij iedere verbetering, bij ieder stukje dat het project verder definitief werd, was weer sprake van een nieuw ontwerp dat ik ging realiseren. Maar de collega’s in het warehouse moesten steeds hun manier van werken aanpassen. We hebben geprobeerd dit te ‘verzachten’ door iedereen zich goed geïnformeerd te laten voelen, door het ‘waarom’ duidelijk te maken.

Improviseren

Natuurlijk was het ook regelmatig improviseren. Zo meldde de leverancier van de nieuwe lopende banden dat ze eerder wilden beginnen. Maar de plek waar de lopende banden moesten komen, was nog gewoon in gebruik door de afdeling Inslag. Daar worden alle duizenden artikelen die via Expeditie binnenkomen van de webshops met handscanners geregistreerd en opgeslagen. Die werkplekken konden op dat moment nergens anders naartoe, want op de geplande nieuwe plek waren de stroomkabels, netwerkbekabeling en andere benodigde infrastructuur nog niet beschikbaar. Uiteindelijk hebben we voorlopige werkplekken boven ingericht. Best een klus, want alles moest met de lift. Van telefoonhoesjes tot en met bouwmaterialen. En daarna weer naar beneden.

Beter worden

Bij PostNL heb ik ontdekt dat ik een flinke passie heb voor logistiek. Eigenlijk voor de combinatie van logistiek en commercieel. Logistiek is meer dan vanachter de tekentafel processen ontwerpen; het is met z’n allen iets neerzetten waar je als bedrijf beter van wordt. Bovendien heb ik dankzij de praktijk en intervisies binnen het traineeship geleerd om flexibel om te gaan met de dingen die ik heb bedacht; om goed te luisteren naar de mensen met ervaring en daar ook echt iets mee te doen.

Wil jij ook innovaties voor onze klanten realiseren?

PostNL zoekt logistieke professionals die vooruit kijken. Ga naar www.postnl.nl/werkenbij en bekijk onze vacatures.

Auteur: Björn Wekking

0 reacties


Reageer op dit bericht