Marketing legt fundament modern opslag- en orderverwerkingssysteem AutoStore

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel

Logistiek Marketing legt fundament modern opslag- en orderverwerkingssysteem AutoStore

7 september 2017

PostNL wil de lat nog hoger leggen in fulfilment. Maar wat wil de klant? In de gesprekken waren de webwinkeliers heel open naar me. Juist omdat ik niet van Sales was, maar een marketeer die de dienstverlening – en dus hun serviceniveau – wil verbeteren. En zo veranderde het oorspronkelijke idee van een ‘eenvoudige’ campagne in een strategisch plan met de implementatie van AutoStore als resultaat.

Vanuit de organisatie kreeg ik de vraag om te onderzoeken hoe we onze fulfilmentdiensten een extra impuls konden geven. Ik had al direct het gevoel dat we dit niet moesten aanpakken als een marktbewerkingsplan, maar grondiger: meer als een strategisch marketingplan op basis van een gedegen analyse. En daarvoor moest ik uitzoeken welke visie en wensen klanten hebben.

Vertel het me maar

In mijn functie heb ik de vrijheid om zoiets naar eigen inzicht te doen. In eerste instantie koos ik voor een schriftelijke vragenlijst. Ik schakelde een extern onderzoeksbureau in voor een onafhankelijk onderzoek. Daaruit kwamen interessante eerste inzichten. Daarna ging ik zelf rechtstreeks in gesprek met eigenaren van webwinkels. We spraken af op neutrale plekken, zoals een restaurant. ‘Vertel het me maar’, was de insteek van het gesprek.

Van behoefte naar oplossing

Voldoen aan de (hoge) verwachtingen die klanten hebben met betrekking tot online bestellen, bezorgen en retourneren. Of liever nog, je hierin onderscheiden van anderen. Met services en diensten als same day delivery en late ordering. En honderd procent nauwkeurigheid. Geavanceerde track & trace, zodat je de status van orders kunt volgen en de kwaliteit kunt monitoren. Maar ook retouren snel verwerken zodat die direct weer kunnen worden verkocht. Dat houdt veel webwinkeliers bezig.

Techniek maakt het mogelijk

Maar het is niet hun core business. Ze kunnen of willen het niet zelf doen en werken het liefst met een partij die opslag, voorraadbeheer, orderpicking, verpakking en bezorging onder één dak kan bieden. Met één aanspreekpunt. Het businessplan dat ik schreef leidde tot een belangrijke conclusie: als we deze klanten willen helpen met opschalen in snelheid, flexibiliteit en kwaliteit, dan moeten we investeren in geavanceerde techniek. Want met alleen mensenhanden komen we er niet. Dat was het begin van AutoStore bij PostNL.

Samenwerken met collega’s voor het beste resultaat

AutoStore is een gerobotiseerd opslag-en orderverwerkingssysteem dat heel veel mogelijkheden biedt. Zo’n systeem is kostbaar. Natuurlijk moest ik zo’n investering goed onderbouwen. Welke nieuwe klanten halen we hiermee binnen? En hoeveel? Welke nieuwe diensten kunnen we gaan bieden? De collega’s van Strategie hielpen me met de businesscase en het ontwerpplan. Bij Account Management ging ik valideren of dat wat ik hoorde vanuit de markt, ook klopt met hun intelligence. Met Business Development overlegde ik over de operationele invulling van de diensten. De afdeling Financiën zorgde voor de cijfermatige onderbouwing. Met hun hulp kon ik een solide pitch doen en werd er groen licht gegeven door onze directie.

Daarna was het vooral aan programmamanager en mijn collega’s bij Logistiek, IT en op de werkvloer om het systeem te implementeren. Samen met de leverancier en een aantal klanten hebben we het systeem gedegen kunnen testen en er features aan toegevoegd zodat het nóg beter aansluit op wat webwinkeliers en hun klanten willen.

En nu de markt op

En nu is het vooral weer aan mij en mijn collega’s van Communicatie en Online om Nederland te informeren en enthousiasmeren met een perspresentatie, klantevents en marketingcommunicatie voor prospects. We hebben genoeg te delen: ons systeem is het grootste in de Benelux. Na Swiss Post zijn wij binnen Europa het tweede postbedrijf met zo’n gerobotiseerd systeem. Maar het gaat natuurlijk vooral om wat dit betekent voor webwinkeliers: met AutoStore bieden we hen 365 dagen per jaar fulfilment, 24/7 en 100% nauwkeurig.

Dat is het mooist aan mijn werk: uit klantbehoeften ontstaat een concrete oplossing. En ik ben daar vanaf het begin bij betrokken geweest. Ik heb het letterlijk zien ontstaan. En nu kijk ik er naar uit om het in de markt te gaan zetten.

Wil jij ook innovaties voor onze klanten realiseren?

PostNL zoekt marketing professionals die vooruit kijken. Ga naar www.postnl.nl/werkenbij en bekijk onze vacatures.

Auteur: Maryam Boonstra

0 reacties


Reageer op dit bericht