State-of-the-art orderpickingsysteem in aanbouw

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel

Logistiek State-of-the-art orderpickingsysteem in aanbouw

7 september 2017

In ons fulfilment center in Houten bouwen we op dit moment een nieuw orderpicksysteem. Een groot project waar onze projectmanagers, IT-ers en logistiek experts graag hun tanden in zetten. In dit nieuwe systeem brengen robots de goederen naar onze medewerkers toe en hoeven onze medewerkers geen kilometers meer door het warehouse te lopen.

Meer mogelijkheden met AutoStore

De e-commerce markt groeit en dit merken we ook binnen ons fulfilment center. Dit nieuwe Autostore systeem, van een Noorse fabrikant, levert ons grote efficiency en kwaliteitsverbeteringen op. We kunnen nu in nog minder tijd, veel meer orders verwerken. Als totaaldistributeur kunnen we daardoor meer klanten aan ons binden. Neem bijvoorbeeld webshops in het MKB, voor hen is het haast ondoenlijk om tegemoet te komen aan de bezorgwensen van de moderne klant, zoals same day delivery, of ’s avonds en in het weekend bezorgen. Dan moet je tot middernacht je orders in de gaten houden, verwerken en klaarzetten en de volgende morgen vroeg weer klaar staan voor je klanten. PostNL is een volcontinu bedrijf, dat 24 uur per dag, 7 dagen per de week draait. Je fulfilment en distributie uitbesteden aan PostNL is daarom een win-win situatie, waarbij ondernemers ontzorgd worden in de hele logistieke keten en meteen klaar zijn voor de toekomst.

Bouwen en programmeren met twintig leveranciers tegelijkertijd

Voor mij, als Programmamanager Fulfilment, is de implementatie van dit systeem echt een uitdaging. Er loopt hier van alles door elkaar. Aan de ene kant hebben we te maken met een complex IT landschap, aan de andere kant moet er een enorme machine gebouwd worden in een bestaand pand. We hebben destijds de planning behoorlijk ingekort, omdat we het systeem graag binnen een half jaar operationeel wilden hebben, met als gevolg dat er meer dan twintig leveranciers tegelijk voor ons aan het werk waren. Hierbij waren zij zowel fysiek aan het bouwen, als ook bezig om de IT naadloos op elkaar aan te laten sluiten. We doen dit alles met als doel een zo breed mogelijk palet aan diensten en services standaard aan onze klanten aan te kunnen bieden. Het systeem maakt automatisch een foto tijdens het fulfilment proces en mailt deze samen met de reguliere Track & Trace informatie naar de klant. Zo kunnen uiteindelijk ontvangers en webshops zelf de fysieke status van hun pakket continu monitoren.

No pain, no gain

Het succes van zo’n groot project meet je niet af aan de hoeveelheid fouten, maar aan de snelheid waarmee je met elkaar in staat bent om onvoorziene zaken op te lossen. In zo’n complex traject kun je niet alles voorzien. Aan de systeemkant hebben we samen met onze IT-partners er voor gezorgd dat welke dag rondom de live-gang een release konden doen van nieuwe en verbeterde functionaliteiten. Soms lijken dingen simpel op papier, maar vragen in de praktijk onverwacht veel aandacht. Bij de bouw van het systeem hebben we de vloer enorm onderschat. De vloer moest extreem vlak zijn, waardoor we in plaats van in één keer egaliseren er minstens drie keer moest worden geëgaliseerd. Het aanbrengen en drogen nam per keer een extra week in beslag. Gelukkig hebben we het met een paar weekenden en avonden doorwerken toch binnen de gestelde tijd gered. Een goed gemotiveerd team en goede partners en leveranciers zijn hier echt noodzakelijk!

Samen iets moois bouwen

Ik heb voor dit project samen mogen werken met een dedicated en gemotiveerd team van projectleiders vanuit verschillende disciplines zoals Operations, Beheer, IT en Klantimplementatie. Het zijn echte specialisten in hun vakgebied en ik vind het leuk om zo’n team aan te sturen en te motiveren om het beste uit zichzelf en uit het project te halen. Zelf heb ik een technisch-bedrijfskundige achtergrond, ik vind het leuk om op het scheidsvlak van IT, Operatie en Commercie te bewegen. Met mensen en de nieuwste innovaties kun je hele gave dingen bereiken. We hebben met elkaar veel tijd geïnvesteerd in het enthousiast maken en trainen van de logistiek medewerkers en we hebben veel contact met onze klanten om hun systemen op tijd en op de juiste manier koppelen. De vuurdoop is net geweest en het systeem werkt nu volledig. Waanzinnig om de robots te zien rijden en collega’s trots op de werkvloer bezig te zien met inpakken van de orders van onze klanten.

Wil jij ook innovaties voor onze klanten realiseren?

PostNL zoekt logistieke professionals die vooruit kijken. Ga naar www.postnl.nl/werkenbij en bekijk onze vacatures.

Auteur: Michiel Kalis

0 reacties


Reageer op dit bericht