Wij hebben AutoStore geschikt gemaakt voor de cloud

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel

Logistiek Wij hebben AutoStore geschikt gemaakt voor de cloud

7 september 2017

Als Klantimplementatie Consultant sluit ik klanten met een online verkoopkanaal aan op de systemen van PostNL. Bij de implementatie van het nieuwe opslag-en orderverwerkingssysteem AutoStore zit ik aan de andere kant van de tafel: als klant van Lalesse, de leverancier van AutoStore. Leuk om voor zo’n project eens van rol te wisselen. Bovendien is mijn belangrijkste focus nu niet alleen de software op mijn scherm, maar ook het integreren en uitdragen van onze cloudstrategie.

AutoStore is een geweldig systeem. Je kent het waarschijnlijk al uit de vakbladen of van die tv-reclame: al die robotboxen die in een grid boven het feitelijke warehouse heen en weer schieten om bestellingen op te halen. Als IT’er ben ik verantwoordelijk voor de integratie van het systeem. Daarnaast hebben we een aantal nieuwe functionaliteiten in onze logistiek geïntroduceerd. Zoals het digitaliseren van de pakbon voor een efficiënter proces. En een aantal nieuwe statussen, zoals notificaties aan onze klanten over het verloop van de afhandeling en notificaties met foto’s van de bestelling aan de eindklant.

Integratie Interface

In de eerste fase zorgde ik vooral voor een adequate technische aansturing, dus de interfacing binnen AutoStore zelf. Dat was weer eens een heel nieuwe ervaring, want nu vertelde de leverancier mij wat ik moest doen voor aansluiting op AutoStore. Terwijl in mijn vaste functie ík aan klanten vertel wat ze moeten doen om hun webshops te laten aansluiten op óns systeem. Bijvoorbeeld via een plug-in module op Magento, een add-on API-koppeling, of een echte maatwerkoplossing. In ieder geval zijn dan de PostNL-systemen leidend.

Inpassing in de cloud

Een van de zaken waar we druk mee bezig zijn geweest, is inpassing in onze cloudstrategie. PostNL is bezig om alle applicaties en platforms volledig te migreren of te implementeren in de cloud. De leverancier van AutoStore beschikte echter nog niet over cloudervaring. Door heel veel met elkaar in gesprek te gaan aan de hand van de architectuurplaat is in een aantal sessies gedefinieerd wat het inhoudt en wie wat moet doen. Ook hebben we onze externe cloudspecialisten erbij gehaald. Zowel voor de leverancier als voor ons was dit erg spannend, want aan het eind moet het allemaal wel performen. Dat het systeem nu succesvol draait in de cloud is een succes waar ik samen met het projectteam en leverancier trots op ben.

Fase twee

Ik moet eerlijk zeggen: IT staat bekend om overschrijdingen in tijd en budget, maar in dit geval is het perfect gelukt om een strakke deadline te halen. Binnenkort gaat fase twee van start: uitbreiding van het aantal bakken van 10.000 naar 20.000 en verdriedubbeling van het aantal robots, het verbeteren van de basis-setup, en de eerder genoemde nieuwe functionaliteiten. Dat zal meer schakelen tussen partijen worden. Van project- tot applicatiemanagement. Die diversiteit maakt het extra leuk.

Onderste bak boven

De eerste vraag die collega-IT’ers altijd aan me stellen over AutoStore: hoe haalt-ie de onderste bak uit die enorme productkubus? Simpel: hij graaf ‘m uit. Door de hele rij af te stapelen, de onderste bak eruit te halen, en alles weer terug te stapelen. Zo liggen de populairste artikelen altijd op de bovenste rijen en zakken de spaarzaam gevraagde artikelen naar beneden.

Wil jij ook innovaties voor onze klanten realiseren?

PostNL zoekt IT’ers die vooruit kijken. Ga naar www.postnl.nl/werkenbij en bekijk onze vacatures.

Auteur: Hugo de Munnik

0 reacties


Reageer op dit bericht