Zo haal je meer rendement uit je voorraad

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel

Logistiek Zo haal je meer rendement uit je voorraad

29 mei 2017

Voorraad is duur en het hebben van de juiste voorraad op de juiste plek is een grote uitdaging. Om met voorraden te schuiven van het ene naar het andere filiaal is niet efficiënt. Hoe zou je hier op logistiek gebied winst kunnen behalen?

Laten we eerlijk zijn: tegenwoordig accepteren wij als consumenten geen nee meer en hebben we minder geduld om te wachten tot onze gewenste producten aanwezig is. Als de ene partij het niet in huis heeft, gaan we wel naar de andere partij of bestellen we het desnoods ergens online.

Merchandisers hebben er een dagtaak aan om dit zo goed mogelijk af te stemmen op de te verwachten klantvraag. Om je logistieke kosten onder controle te houden wil je de logistieke bewegingen zoveel mogelijk beperken. Iedere verplaatsing van een groot product is kostbaar en heeft een hoger risico op kwaliteitsverlies.

Op logistiek gebied zijn er een aantal zaken waar je aan zou kunnen denken om meer rendement uit je voorraad te halen:

1. Een bestelzuil in de winkel

Je assortimentsaanbod is vaak groter dan je in je filialen kunt presenteren. Kleine filialen hebben nóg minder ruimte om tastbaar het assortiment te presenteren. Als je niet kijkt naar rendement, zijn de mogelijkheden in je webshop echter oneindig.

Een doeltreffende oplossing voor het ruimtetekort zou een online bestelzuil kunnen zijn. De klant kan dan zelf of samen met een van je medewerkers de artikelen aanschaffen die op dat moment niet aanwezig zijn in de winkel. Nee verkopen is voortaan passé.

Een voorbeeld in de praktijk hiervan komt onder andere van de Gamma. Zij hebben het goed begrepen en in elk filiaal een bestelzuil geplaatst. 

‘Eigenlijk is het vooral een verkoophulpmiddel. Voor de verkoper is het heel handig. Blijkt hij iets niet te hebben dan lopen ze direct naar de zuil’ – Gamma

2017-06-01 Ketenoptimalisatie bij Gamma via zuil

De ervaring is dat klanten zelf niet snel op een bestelzuil af lopen om zo in de winkel een bestelling te plaatsen. Online bestellen doen ze toch liever rustig thuis. De verkoper heeft er echter wel veel profijt van. Eenmaal bij de zuil kan het product direct worden besteld. De afhandeling van de bestelling verloopt dan direct via de klant.

2. Winkelvoorraad online zichtbaar

Een van de meest voorkomende redenen voor een klant om een aankoop (nog) niet online te doen, is dat ze een product graag eerst willen ervaren en testen. Je klant verwacht dan ook dat je gehele assortiment te vinden is in je winkel. Dit veroorzaakt een grote druk op de voorraad.

Je wilt consumenten de mogelijkheid bieden tot uitproberen om vervolgens de beslissing te maken tot aankoop. Met name bij producten als meubels of tuinaccessoires kan dit een issue zijn. Natuurlijk is het niet te organiseren dat je in één filiaal alle kleuren, varianten en modellen als prototype kunt tonen aan de klant. Een veel toegepaste oplossing is om de varianten te verdelen over je filialen en in je webshop aan te geven waar de desbetreffende variant op voorraad is.

Je klanten kunnen dan zelf overwegen of ze naar het desbetreffende filiaal om deze te bekijken, te testen en te ervaren. Hiervoor is het voorwaardelijk dat je je voorraadoverzicht online ontsluit.

3. Forward-stock: een bewegende voorraad

Bij seizoensproducten heb je te maken met piekverkopen. Een goed voorbeeld zijn tuinmeubelen. Het tuinseizoen is lastig in te schatten omdat de aankopen vaak afhankelijk zijn van de weersituatie. Bij goed weer lopen deze producten veel harder. Op dat moment ontstaat er een piekbelasting in ons logistiek centrum. Voor ons is dit een van de meest drukkere periodes.

Hoe organiseren we dit het meest effectief? In eerste instantie zorgen we dat de leverancier over een behoorlijke bulkvoorraad beschikt. Daarnaast beschikken we zelf ook over een kleine buffervoorraad.

Op het moment dat er vanaf een retailer een order wordt doorgeseind bepalen we samen met de leverancier of we het product uit onze voorraad gaan leveren of vanuit die van hen. Meestal is dit afhankelijk van de afgesproken levertijd. Als een klant heeft aangegeven deze binnen twee dagen te willen hebben dan gaat een bestelling meestal uit onze voorraad. Zo kan je met deze grote producten kort op de bal spelen wat betreft je levermoment en ga je flexibel en efficiënt om met de inrichting van je voorraad.

Het inrichten van een voorraad systeem is daarin wenselijk om snel te kunnen schakelen. Het koppelen van een Warehouse Management Systeem (WMS) en Transportmanagement Systeem (TMS) en voorraadsystemen, zijn de basis om te kunnen opschalen.

Nieuwe rol voor de groothandel weggelegd

De rol van een groothandel of producent gaat veranderen. In de huidige situatie is het nog zo dat je aan het begin van het seizoen een bepaalde collectie inkoopt als retailer. Die koop je niet alleen qua bedrag maar je krijgt de producten ook fysiek geleverd. In de toekomst zie ik het meer gebeuren dat de leverancier/product meer voorraadhoudend gaat worden.

Ik ben er van overtuigd dat je als retailer straks een bedrag afneemt bij je leveranciers. Hiervoor neem je een x% aan het begin van het seizoen af die je fysiek laat leveren in de winkel. Het overige assortiment neem je af uit de bulkvoorraad van de leverancier. Deze heeft mogelijk een groter assortiment aan maten, kleuren en zo kan je gerichter afnemen waar een consument behoefte aan heeft. Op deze manier wordt een leverancier meer actief betrokken in het consumentencontact en krijgt hij in ruil hiervoor ook inzichten in de verkoop. Dit biedt de consument de mogelijkheid om zelf te bepalen of hij de goederen zelf meeneemt of ze aan huis laat bezorgen op het moment dat hem of haar schikt. Dit kan uit uiteraard variëren van vandaag tot volgende week.

De laatste beslissing biedt de retailer weer kansen om voor goederen met een langere bezorgbehoefte gebruik te maken van centrale voorraden. Het is de kunst om in de wensen van je consument te voorzien en deze bereik je beter door goede afspraken en een vruchtbare samenwerking tussen retailer en leverancier.

Voldoen aan hoge verwachtingen

Zo zie je dat er tal van mogelijkheden zijn om zo efficiënt mogelijk om te gaan met je voorraden. Op logistiek gebied kun je met deze handige tips al een behoorlijke winst boeken. Uiteindelijk moet je doel als retailer zijn om aan de hoge verwachtingen van de consument te kunnen voldoen.

Contact

Bezorgt dit onderwerp je weleens hoofdpijn? Of sta jij ook voor de uitdaging van een optimale verdeling van je voorraad over je kanalen? Neem dan gerust contact met mij op.

Auteur: Marko van Keulen

0 reacties


Reageer op dit bericht