6 trends om meer resultaatgericht te adverteren via social

Meer traffic 6 trends om meer resultaatgericht te adverteren via social

3 november 2016

Social advertising is een jong vakgebied. Logisch, want zo lang is het nog niet mogelijk om op de verschillende social media kanalen te adverteren. De manier van adverteren verandert ook heel snel.

De strijd om likes

Adverteren bestond vroeger uit een strijd om engagement en fans. Voornamelijk op Facebook werden de advertenties ingezet om likes te scoren en fans te werven. Heel plat en heel simpel. Lijkt erg lang geleden, zeker als je je bedenkt waar het vakgebied nu staat.

Waar het voorheen dus voornamelijk ging om engagement en fans is social advertising inmiddels een welkome aanvulling in onze performance marketing toolbox. Social media is namelijk echt een ‘bereikplatform’ geworden, waarbij we ons onder andere richten op:

  • Impact op merkbekendheid en -voorkeur
  • Impact op verkoop

Geen likes, maar conversie

Tegenwoordig zijn het aantal likes niet meer de indicatie van succes, maar bijvoorbeeld de kosten per 1.000 impressies, de kosten per klik of de kosten per conversie (dit hangt af van de campagnedoelstelling). Ik vind het tof om te zien hoe social advertising zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. En hoe de inzet ervan mee ontwikkelt.

Over ontwikkelingen gesproken, er zijn er een paar die ik graag met je deel. Zeker voor jou als ondernemer worden geavanceerde technologieën steeds bereikbaarder. Het zou zonde zijn als je daar geen gebruik van maakt.

Ik waarschuw je wel even… Het kan soms wat technisch worden, maar kijk vooral naar de toepassing die voor jou werkt. Daar zit voor jou de toegevoegde waarde.

1. Steeds beter meten

De enige manier om te bepalen of een campagne succes heeft, is door de resultaten te meten. Gelukkig is er veel mogelijk. In het advertentiebeheer van Facebook zie je in één oogopslag de belangrijkste resultaten terug.

Maar nog interessanter wordt het als je de zogenaamde pixel gebruikt. Ieder platform kent z’n eigen pixel. Deze kan je op jouw website integreren om vervolgens te meten wie er via welke advertentie op jouw website is gekomen en wat voor actie deze persoon vervolgens uitvoert. Hierdoor krijg je precieze inzage in hoeveel jouw investering in social precies oplevert. Met deze pixel kan je ook doelgroepen opbouwen. Doelgroepen die je in andere campagnes weer kunt gebruiken om heel relevante advertenties voor te schotelen.

2. Adverteren op Instagram

We zien steeds meer advertenties op Instagram. Deze advertenties waren lange tijd vooral bedoeld voor branding, maar worden nu steeds vaker ingezet voor andere doeleinden. De inzet van advertenties op dit visuele kanaal hebben niet meer alleen als doel om merkbekendheid te genereren, maar ook om de doelgroep tot actie aan te zetten. Bijvoorbeeld door op te roepen naar een website te gaan. Als merk adverteer je op dit platform voor relatief weinig geld.

3. Dynamische advertenties voor jouw webshop op Facebook

De laatste tijd zijn dynamische advertenties op Facebook in opkomst. Deze advertenties zijn interessant voor MKB’ers met tien of meer producten in een webshop.

Natuurlijk kun je voor ieder product een aparte retargeting campagne aanmaken op Facebook. Met dynamische advertenties hoeft dat niet meer. Simpel gezegd upload je jouw product-catalogus en koppel je deze met een pixel aan jouw website. Vervolgens adverteert het systeem onder mensen die op je website zijn geweest. De bezoekers krijgen advertenties te zien die automatisch gevuld worden met materiaal dat past bij hun eigen surfgedrag.

Stel, je verkoopt paraplu’s en een potentiële klant bekijkt de productpagina. De klant gaat niet over tot aankoop. Hierna adverteert het systeem automatisch bij deze persoon in de tijdlijn met de paraplu die hij heeft bekeken. Of bijvoorbeeld een paraplu in een andere kleur. Zo vergroot je de kans dat de klant alsnog overgaat tot een aankoop. En dit gebeurt allemaal automatisch!

4. Gebruikers hoeven het platform niet meer te verlaten

Het is steeds minder vaak nodig om Facebook te verlaten. Voorheen klikte je op een link of button en ging je naar een externe website. Met de invoer van veel nieuwe functionaliteiten is het minder nodig om Facebook te verlaten.

Hierdoor maak je het voor je klant makkelijk. De laadtijd wordt korter en de kans op verkoop hoger. Een aantal functionaliteiten die Facebook aanbiedt om je doelgroep binnen het platform te houden:

  • Canvas ad - Een mobiele miniwebsite binnen Facebook waarmee merken hun merkverhaal kunnen vertellen en hun producten kunnen laten zien.
  • Facebook Instant Articles - Hiermee kun je jouw eigen content, blogs bijvoorbeeld, beter weergeven op Facebook. Jouw content wordt in Facebook geladen, wat veel laadtijd scheelt.
  • Lead ads - Advertenties waarmee de gebruiker met één druk op de knop zijn data met je deelt.
  • Koop nu knop - Dit is een knop waarmee je binnen Facebook een aankoop kan doen. Hier heeft Facebook een test voor gedaan met ticket sales

5. Winkelverkopen verbinden aan advertentiecampagnes op Facebook

Hier ben ik zelf heel enthousiast over. Want hoe weet je als winkeleigenaar precies wat het effect is op offline verkoop? Heb je het idee dat je er offline meer artikelen door verkoopt?

Nieuwe functionaliteiten van Facebook leggen een verband tussen jouw campagne en winkelbezoeken. Je hoeft dus geen inschattingen te doen, je kunt het als volgt meten:

  • Op Facebook draait een advertentiecampagne
  • Een potentiële klant ziet de advertentie
  • Vervolgens gaat de potentiële klant naar de winkel
  • Op basis van GPS-data legt Facebook een link tussen de online impressie en het winkelbezoek

Het gaat zelfs een stap verder. Als je een loyaliteitsprogramma hebt en de gebruiker geeft toestemming voor het delen van zijn data met derden, is het mogelijk om offline verkoopdata te koppelen aan Facebook campagnes. Dit is in mijn ogen de perfecte manier om online en offline samen te brengen.

6. Verschillende advertentieformaten op Facebook

Facebook biedt veel verschillende nieuwe advertentieformaten aan. Ieder format past weer bij een specifieke doelstelling, waardoor het platform voor verschillende typen campagnes steeds effectiever wordt. Onder andere dus voor performance doeleinden.

Het is leuk om te zien dat Facebook steeds meer ook een performance platform wordt, onder andere door de verschillende ad formats die zij ontwikkelen.. En jij als ondernemer ziet concrete resultaten terug. Want daar doen we het toch voor?

Dit blog is gebaseerd op een interview met Boris Jurriens, advertising specialist bij Isobar | Social Embassy.

Auteur: Eric Sas

0 reacties


Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reageer op dit bericht