E-mail en privacywetgeving: wat mag wel en wat niet?

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel

Klanten vinden E-mail en privacywetgeving: wat mag wel en wat niet?

23 mei 2017

Mag je zomaar iedereen toevoegen aan je e-mailbestanden? Mag je adressen kopen? Of zijn er strikte privacyregels die gelden voor e-mailmarketing?

Ja, er zijn zeker regels waar we ons aan moeten houden. Maar ik kan me voorstellen dat jij voor een e-mail niet in de wetboeken duikt om te achterhalen wat wel en wat niet mag. Het gebruik van persoonsgegevens is aan scherpe regels gebonden, die geregeld veranderen.

Vorig jaar werd een nieuwe Europese privacywet aangenomen, de zogenaamde General Data Protection Regulation. In Nederland wordt deze wet de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) genoemd en vervangt de huidige Wet bescherming persoonsgegevens.

Mag je zomaar iemand toevoegen aan je mailinglist?

Nee, dat is zelfs strafbaar. Je riskeert een boete die hoog kan oplopen. Een standaardvinkje aanzetten in een formulier voor het inschrijven op je nieuwsbrief is onvoldoende.

Wordt die wet ook gecontroleerd?

Jazeker. Onafhankelijke toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt actief toezicht op wetten en regels op het gebied van telecommunicatie en daar valt ook commerciële e-mail onder. Denk je nu ‘Help! Dit gaat ons waarschijnlijk bakken met geld kosten!’? Geen paniek. De wet treedt officieel per 25 mei 2018 in werking. De Autoriteit Persoonsgegevens biedt een 10-stappenplan om je voor te bereiden op de nieuwe privacywet.

Lees het blog dat we schreven samen met Sprout.

Visual: istockphoto.com

Auteur: Eric Sas

0 reacties


Reageer op dit bericht