Het Facebook dilemma: goed of toch maar goedkoop?

Schrijf je in


Ontvang de nieuwste blogs in je mailbox.

Geslacht
optioneel

Meer traffic Het Facebook dilemma: goed of toch maar goedkoop?

23 juni 2017

‘Ik zie hier dat 5.000 mensen bereiken maar 15 euro extra kost, waarom doe je dan zo moeilijk?’. Soms krijg ik wel ongemakkelijke vragen wanneer ik op verjaardagen uitleg dat ik werk als social media consultant. Facebook is zo enorm ingeburgerd. Iedereen heeft een mening … en dat maakt het interessant.

Relevantie is de uitdaging

De afgelopen jaren is online adverteren steeds laagdrempeliger geworden. Voor iedereen boven de 13 jaar met een pagina én een credit card gaat er een wereld aan Facebook advertentiemogelijkheden open. Bij veel mensen in de timeline komen kan iedereen, maar bij de juiste mensen in de timeline komen met een relevante aanbieding. Dat is de echte uitdaging.

Veel gebruikers en bedrijven hebben inmiddels de advertentiemogelijkheden op Facebook en Instagram ontdekt. Dat zie je terug in de groeiende ad spend op Facebook die een half jaar geleden al boven de 7 miljard dollar per kwartaal lag.


2017-05-30 Facebook Ad Spend

Effectief adverteren op Facebook

Maar hoe adverteer je nu zo effectief mogelijk? Natuurlijk is dat afhankelijk van de doelgroep die je probeert te bereiken. Facebook geeft je heel erg veel verschillende ‘targeting’ mogelijkheden. Ik licht er vijf voor je uit:

  1. Open targeting
    Dit is targeting op basis van interesses en demografische gegevens. Op deze manier kun je prima je doelgroep bereiken. Je kunt specifiek mensen targeten die in het verleden al aankopen hebben gedaan via Facebook, of degene die altijd via zijn mobiel jouw Facebook advertenties bekijkt. Mijn advies is hier vooral om zelf eens door alle opties heen te scrollen aangezien de mogelijkheden eindeloos zijn.
  2. Video engagement targeting
    Je kunt gebruikers die je video gedeeltelijk of helemaal hebben bekeken ‘retargeten’. Dit is een goede manier als je hen mee wilt nemen in je verhaal. Zo kun je bijvoorbeeld mensen die je video voor 75% hebben bekeken retargeten om een volgende boodschap te laten zien.
  3. Lookalike targeting
    Ook kun je lookalike doelgroepen maken. Zoals de naam al doet vermoeden is dit een doelgroep die lijkt op een bestaande doelgroep. Zo kun je bijvoorbeeld een lookalike doelgroep maken van een video engagement doelgroep of van een custom doelgroep. Omdat Facebook het gedrag en interesses van gebruikers zo goed kent kunnen zij doelgroepen voor je maken die lijken op doelgroepen die al aangetoond hebben dat zij interesse hebben in je dienst/product. Bijvoorbeeld de mensen die 75% van je video content hebben gezien.
  4. Website targeting
    Door het plaatsen van de Facebook Pixel op je website kun je o.a. je website bezoekers retargeten. Zo kun je hele specifieke doelgroepen maken van mensen die bepaalde pagina’s op je website bezocht hebben. Laat bijvoorbeeld een actiegerichte advertentie laten zien aan de mensen die op jouw website al wel iets aan hun winkelwagen hebben toegevoegd, maar nog niet hebben afgerekend.
  5. Custom audience
    Ook heb je de ‘custom audiences.’ Deze doelgroep kun je maken door e-mailadressen bestand te uploaden van bestaande klanten om ze te retargeten op Facebook. Ook kun je van deze doelgroep weer een lookalike doelgroep maken. Zorg er wel voor dat je toestemming hebt om de data van je klanten te gebruiken.

Het opzetten van een social advertising strategie

Nu we weten wat onze targeting opties zijn kunnen we onze social advertising strategie opzetten. Stel je voor dat je een sportschool hebt en je doel is om meer naamsbekendheid te genereren en om ook meer leden te werven.

Een goed werkende strategie laat elke (mogelijke) klant de juiste boodschap zien. Sommige gebruikers op Facebook ken je, anderen nog niet. Sommigen hebben al eens iets bij je gekocht, andere niet. Al die gebruikers spreek je op een andere manier aan.

Hieronder geef ik twee voorbeelden hoe je door verschillende manieren van Facebook targeting verschillende gebruikers gelijktijdig kan benaderen, zonder dat ze elkaars advertenties te zien krijgen.

Voorbeeld 1: open targeting

Plaats een video die in maximaal 30 seconden laat zien waarom jouw sportschool de beste/leukste in de buurt is. Je target deze via open targeting aan mannen en vrouwen in de regio rondom jouw sportschool die aangegeven hebben interesse te hebben in fitness.

Je sluit hier twee doelgroepen uit, de bestaande klanten en de mensen die je website al hebben bezocht. Je wilt deze video namelijk alleen laten zien aan mensen die je dienst/product nog niet kennen.

Voorbeeld 2: video retargeting op de restgroep

Tegelijkertijd heb je een tweede campagne lopen waarin je mensen die je website al bezocht hebben een aanbieding doet om nu lid te worden van je sportschool. Ook heb je hier als targeting doelgroep een video engagement audience.

Na een paar dagen retarget je iedereen die je video voor minimaal 75% bekeken heeft. Na het bekijken van driekwart van de video is je boodschap redelijk goed genoeg bekend bij de gebruiker.

Uitsluiten gebruikers

Belangrijk is hier dat je je bestaande klanten uitsluit. Dit doe je door deze als custom audience te uploaden en in de targeting uit te sluiten. Zo voorkom je dat je bestaande klanten irriteert met de foute content. Zij zijn immers al lid dus deze advertentie is niet relevant.

Zo sla je 2 vliegen in 1 klap. Je werkt aan je naamsbekendheid door de video te laten zien aan mensen die je sportschool nog niet kennen. Tegelijkertijd werf je meer leden door een actiegerichte advertentie te laten zien aan de juiste doelgroep.

Cost per conversie

Houd bij de tweede advertentie de ‘cost per conversie’ goed in de gaten. Als een gemiddeld lid je 30 euro oplevert, maar een conversie je 35 euro kost is je campagne te kostbaar. De Return On Investment (ROI) is negatief.

Je kunt in Facebook zelf instellen hoeveel een conversie waard is voor jou zodat Facebook probeert om de conversies te realiseren voor dit doel.

Adverteren op Facebook via PostNL

Wij kunnen je helpen met adverteren op Facebook. Lees hier hoe wij samen de juiste boodschap, de juiste afbeelding, de juiste doelgroep en het juiste moment bepalen: onmisbare onderdelen van een succesvolle actie op Facebook.

Auteur: Jan Roos

0 reacties


Reageer op dit bericht