Zoekresultaten in Google: zo val jij extra op!

Meer traffic Zoekresultaten in Google: zo val jij extra op!

16 juni 2016

Ik weet niet of het je is opgevallen, maar Google heeft een tijd geleden flink huisgehouden. De pagina’s met zoekresultaten zijn inmiddels aardig opgeschoond. ‘Vroeger’ stonden er namelijk veel meer advertenties op deze pagina’s dan nu. Een paar maanden geleden begon een typische zoekresultatenpagina met drie advertenties. Vervolgens stond er in de rechterkolom nog een aantal advertenties en ook nog een paar onderaan de pagina.
Nu zijn alleen de advertenties boven en onder de zoekresultaten overgebleven in Google. Dat betekent dus dat jouw advertentie minder kans heeft om getoond te worden. Toch zijn er manieren om deze onzichtbaarheid tegen te gaan. Ook als kleine ondernemer en zonder de grote budgetten waar jouw concurrenten mee adverteren.

Organische vindbaarheid met Google Mijn Bedrijf

Op het moment dat iemand op jouw bedrijfsnaam zoekt komt jouw bedrijf als het goed is op de eerste plaats in de zoekresultaten. Daarnaast kun je voor extra zichtbaarheid zorgen door je aan te melden voor Google Mijn Bedrijf. Hiermee kun je een extra plekje scoren op de resultatenpagina. Kijk maar eens wat er gebeurt als ik zoek op ‘Boheemen’ (vanuit Den Haag):

Banketbakkerij Boheemen zoekresultaten in Google

Google Mijn Bedrijf haalt de data uit verschillende bronnen en voegt deze samen in een blok op de resultatenpagina. Zo kun je als bedrijf een mooi en opvallend plekje claimen. Meld je daarom direct aan, om te kijken wat je zelf in kunt stellen.

Nog een stapje verder met Google Plus en Kennisvenster

Als je bijvoorbeeld zoekt op PostNL zie je een ander blok dan het standaard Google Mijn Bedrijf. Dit noemen we een Kennisvenster. In dit venster verzamelt Google extra informatie van bijvoorbeeld Google Plus, Wikipedia (dus maak vandaag nog een pagina aan over jouw bedrijf) en de actuele aandelenkoers. Zo krijgt degene die zoekt op onze bedrijfsnaam in één oogopslag te zien wie onze CEO is en wat onze aandelen doen. Daarnaast zie je natuurlijk onze dichtstbijzijnde retaillocaties terug in het kaartje, via Google Mijn Bedrijf.

Dichtstbijzijnde retaillocaties PostNL via Google Mijn Bedrijf.

Ook interessant voor jouw bedrijf? Dan heb ik hier een aantal praktische tips om zoveel mogelijk uit het Kennisvenster te halen voor jouw bedrijf:

  1. Zorg voor een goede foto op Google Plus. Geen logo, want dat toont Google niet.
  2. Kijk of de locatie klopt op de kaart. Het kan zijn dat Google er wat naast zit. Dit kun je zelf aanpassen.
  3. Geef Google alle basic data, dus ook de openingstijden van jouw bedrijf.
  4. Bij vijf of meer reviews wordt het gemiddeld aantal sterren dat je hebt gekregen getoond.
  5. Google gebruikt niet alleen zijn eigen reviews, maar kijkt ook naar de recensies die geplaatst zijn op andere websites, zoals Yelp en Facebook.

Richt je op lokaal

Heb je voor jouw bedrijf Google Mijn bedrijf en alle input voor een mogelijk kennisvenster aangemaakt? Denk er dan eens over na om het organische verkeer te versterken met lokale advertenties. Google toont zijn advertenties namelijk graag aan een publiek waarvoor ze relevant zijn. Daarom kunnen advertenties niet alleen getarget worden op basis van zoekwoorden, maar bijvoorbeeld ook op locatie.

Ben jij dus een bakker in Alblasserdam? Dan kun jij jouw advertenties targetten op publiek in een straal van 25 kilometer rondom jouw woonplaats. Een groter gebied heeft echt geen zin, want zeg nou zelf: Hoe lang zit jij in de auto voor een lekkere krentenbol?

Dus door de regio mee te nemen in jouw segmentatie word je relevanter voor jouw publiek. Als je namelijk relevant adverteert, dan zullen er naar verhouding meer mensen op je advertentie klikken en dat wordt door Google beloond met lagere kosten per klik.

Je leest het. De ruimte om te adverteren is minder geworden, maar het is niet onmogelijk om zichtbaarheid te claimen op Google als kleine ondernemer. Door slim gebruik te maken van de mogelijkheden van Google en lokale vindbaarheid kom je nog steeds op de resultatenpagina terecht. Waar ga jij als eerste mee aan de slag?

Auteur: Glen Zoeteweij

0 reacties


Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reageer op dit bericht