Nathalie van Ommeren

Nathalie van Ommeren
De kunst van verleiden volgens Cialdini

De kunst van verleiden volgens Cialdini

In de marketingwereld is Dr. Robert Cialdini geen onbekende. Zijn boek 'Invloed' is voor de meeste marketeers verplichte kost. En terecht ook, want in zijn boek beschrijft hij zes wetenschappelijk bewezen verleidingstechnieken, waarmee ook jij jouw klant kunt overtuigen om over te gaan tot een aankoop.

Neuromarketing: stof tot nadenken

Neuromarketing: stof tot nadenken

Mensen beïnvloeden elkaar. Als iemand gaapt, ga je ook gapen. Als je George Clooney een kop espresso ziet drinken, kopieer je dat gedrag. Met andere woorden: als je wilt dat mensen je product afnemen, laat dan zien hoe anderen van dit product genieten.

Direct Marketing: Wat mag wel en wat niet?

Direct Marketing: Wat mag wel en wat niet?

Mag je zomaar iedereen een direct mailing sturen? Mag je adressen kopen? Ongeadresseerde mailingen versturen? Of zijn er strikte regels die gelden voor direct marketing?

Segmentatie of personalisatie?

Segmentatie of personalisatie?

Als ik thuis kom steekt er een folder uit de brievenbus. Ik sla hem open en lees over een senioren computercursus. Nu zijn er dagen dat ik me oud voel, maar met ruim dertig jaar op de teller voel ik me niet bepaald aangesproken. Sterker nog, we wonen in een wijk waar de gemiddelde leeftijd rond de 38 jaar ligt. De doelgroep van deze cursus zit dus duidelijk niet bij ons in de wijk. Waarom dan toch eigenwijs doen en deze folder door de brievenbus duwen?

Hoe bepaal ik mijn doelgroep?

Hoe bepaal ik mijn doelgroep?

Dé kracht van een direct mailing is dat het heel persoonlijk en direct werkt. Voorwaarde is wel dat de inhoud van de mailing nauw aansluit op de belevingswereld van de ontvanger. Het succes van een DM-actie hangt dan ook nauw samen met het scherpstellen van de doelgroep. Door een antwoord te geven op de volgende vragen kom je vanzelf tot dé focusgroep.