Menu

Blog

5 redenen waarom je met folders meer klanten bereikt

Naast direct mails vallen er elke week bij zo’n 10,6 miljoen Nederlanders papieren folders op de deurmat, blijkt uit de NOM Folder Monitor 2018. Dat is een immens grote doelgroep om jouw boodschap aan te presenteren. Daarom is het verspreiden van jouw folder een uitermate lucratief marketingmiddel en wel om de volgende vijf redenen:

Blog 6 (panel)
  1. Zo’n zeventien minuten besteedt aan folders
    De kreet dat papier dood is, gaat voor folders absoluut niet op. De papieren folders op de deurmat bereiken maar liefst 10,6 miljoen Nederlanders (77 procent). Toegegeven, dat aantal loopt al een aantal jaar iets terug (in 2015 nog 81 procent). Maar deze cijfers laten ook zien dat de papieren folder een uiterst solide marketingmiddel voor ondernemers is om in te investeren. Daarnaast wordt er gemiddeld zeventien minuten per week naar papieren folders gekeken. En dat is zo’n vier minuten langer dan naar digitale folders. Dus ook op dit vlak wint papier het van digitaal.
  2. Informatief, handig en geven nieuwe informatie over afzender
    Om meteen maar met de deur in huis te vallen: post via de brievenbus is nog altijd de belangrijkste bron van informatie voor consumenten (bleek ook uit het onderzoek Retail Buying Study ’18 van IPG Mediabrand). Online campagnes lijken tegenwoordig voor de meeste marketeers het marketingwalhalla. Maar wil je optimaal gebruik maken van de kracht van aandacht, dan kun je dat het beste via de deurmat doen. Want de meeste Nederlanders kiezen op een zelf gekozen moment om de folder tot zich te nemen voor informatie (72 procent), omdat ze handig zijn (71 procent) en omdat het nieuwe informatie over de afzender geeft (57 procent).
  3. Hoog percentage vervolgacties
    De consument informeren via een papieren folder is natuurlijk mooi, maar als ondernemer wil je concreet resultaat zien. Haalt het lezen van deze folders daadwerkelijk iets uit? Absoluut, volgens de NOM Folder Monitor 2018. Slechts veertien procent geeft aan dat het lezen van de folders géén invloed op het aankoopgedrag heeft. Maar liefst 62 procent overweegt bepaalde aankopen, 50 procent koopt regelmatig zaken uit folders, 42 procent bezoekt de winkel en 21 procent bezoekt de website van de afzender. Het is dan ook niet gek dat zo’n 80 procent naar aanleiding van een folder in actie komt. Nog een opvallende conclusie: al deze percentages van vervolgacties liggen hoger bij papieren folders dan bij digitale folders.
  4. Extra’s vallen in de smaak
    Iedereen vindt het leuk om iets extra’s te krijgen, ook de ontvangers van folders. Zo’n 74 procent heeft wel eens een extraatje via een folder gekregen. De meest gewenste extra’s zijn kortingsbonnen (49 procent), proefverpakkingen (48 procent), cash-back-acties (35 procent) en bijzondere folders (26 procent). En met een goede actie of een afwijkende folder val je op tussen al het foldergeweld. Want een verrassende uiting van je boodschap draagt bij aan de merkbeleving en de interactie tussen de ontvanger en jouw merk. Daar komt ook bij dat de boodschap veel positiever binnen komt bij de consument en hij meteen getriggerd wordt. Varieer en experimenteer dus vooral met beelden, geluiden, kleuren en geuren.
  5. Mix met digitale folder
    Folders worden ook wel ‘de katalysator van de marketingmix’ genoemd, want hoe meer je ze inzet, hoe meer succes je behaalt. Wil je de kans op succes om jouw (potentiële) klant te bereiken vergrootten, dan moet je over een complete campagne nadenken. Folders en andere kanalen versterken elkaar en succes ontstaat door samenhang van media en middelen. Dat de folder misschien niet het hoogste aanzien heeft in de marketingmix bij marketeers, is onterecht. De folders kunnen nog altijd rekenen op grote waardering van de Nederlander, want de ontvangers geven een gemiddeld cijfer van 6,9 voor de folders (en dat al vier jaar op rij). En ruim de helft van de Nederlanders zal de papieren folder missen als deze verdwijnt. Nederland blijft dus bij uitstek een folderland.

Meer weten? Bekijk de mogelijkheden of neem contact op met Spotta.

Bekijk alle blogs