Menu

Blog

Hoe je dankzij data jouw klanten nog beter kunt bereiken

Met een kwalitatief goed klantenbestand kun je veel meer uit je business halen, bijvoorbeeld via direct mail. Maar dan moet je wel zorgen dat de gegevens actueel zijn en je de data er uit kunt halen die je nodig hebt. ‘Wij weten veel van de huishoudens achter de brievenbus’, zegt sales specialist Peter Vervelde van PostNL.

Blog 5 (panel)

De definitie van een goed klantenbestand is dat het een digitaal archief is waarin je gestructureerd gegevens opslaat die je snel kunt opvragen, beheren en bewerken. Het gaat vaak om de persoonlijke gegevens van klanten, adressenbestanden van zakelijke relaties en/of producten. Het is belangrijk dat je je klanten leert kennen om zo goed mogelijk op hun wensen in te kunnen spelen. Daarvoor moet je beschikken over zoveel mogelijk data van je klanten.

“Daar zien wij nog wel een verbeterpunt voor ondernemers”, zegt Peter. “Als je in de opstartfase met je bedrijf zit, heb je andere dingen aan je hoofd dan het opzetten van een kwalitatief goed klantenbestand. Logisch, maar als je dat toch vanaf dag één meeneemt, dan heb je er op de lange termijn absoluut profijt van.”

Direct mail

Direct mail is een ideale manier om de persoonlijke relatie met de (potentiële) klant te verstevigen, want je laat merken dat je de geadresseerde echt ‘kent’. Deze manier van aandacht geven, werkt het meest optimaal wanneer je zoveel mogelijk data over iedere klant hebt verzameld. Data kan dus bijdragen aan een succesvolle marketingcampagne via direct mail.

Peter: “De kwaliteit van je klantenbestand heeft invloed op het gewenste effect van je campagne. We helpen bedrijven om zeker te weten dat postcodes en huisnummers kloppen of dat het bezorgadres geen garage of zelfs een lantaarnpaal is, maar een echte brievenbus. Daarnaast leveren we aan veel ondernemingen real-time adresgegevens, zodat je zeker weet dat een consument die een bestelling op jouw website doet niet per ongeluk een verkeerd adres invult. Zo sluit je fouten uit en dat is bij direct mail van groot belang.”

Want correcte data helpt retouren verminderen. En dat is niet alleen goed voor het milieu, maar scheelt ook nog eens in de portemonnee. Maar bovenal zorgen goede adressen ervoor dat jouw dm op de plek arriveert waar jij dat wilt.

Personaliseren van data

Het grote voordeel van data bij een direct mail is dat je jouw boodschap persoonlijk kunt maken en kunt afstemmen op die voor jou specifieke doelgroep. Want je hoeft als reisbureau waarschijnlijk niet een flyer van hippe feesten op Ibiza te sturen naar een pensionado. Of als webshop in kinderartikelen je nieuwe brochure te verzenden naar tweeverdieners zonder kinderen. Via ons kun je je eigen klantenbestand nog beter segmenteren voor een persoonlijke aanpak.

“Ondernemers kunnen via ons toegang krijgen tot een bestand met alle 7,8 miljoen huishoudens in Nederland”, legt Peter uit. “Hier vind je onder andere de gezinssamenstelling, het type woning, de genoten opleidingen of een inschatting van de koopkracht. Je kunt segmenteren op bijna vijftig kenmerken. Wij weten dus veel van de huishoudens achter de brievenbus en voor direct mail is dat heel relevant. Zo hoef je als tuincentrum je aanbieding op tuinartikelen waarschijnlijk niet te sturen naar huishoudens die in een appartement op twee hoog wonen.”

Het gebruik van dit bestand komt niet in het geding met de vorig jaar ingevoerde privacywet, benadrukt Peter. “Onze oplossingen waarborgen altijd de privacy van klanten omdat we werken volgens de meest recente wet- en regelgeving. Dat geldt ook voor de bronnen van onze databestanden.”

E-commerce

Volgens Peter is er nog een voordeel van correcte data voor bedrijven met een bestelmogelijkheid op de website. Als ondernemer kun je aan de hand van de bestelhistorie bestaande klanten via direct mail benaderen met bijvoorbeeld een kortingscode die aanzet tot een vervolgaankoop. In combinatie met de juiste segmentatie, de juiste boodschap en juiste tone of voice kun je dan flink wat meer verkeer (en ook omzet) naar je webshop halen.

“Dat kunnen wij dan weer verrijken met bijvoorbeeld data over wanneer het een goed bezorgmoment is voor jouw klant, want daar hebben we ook ontzettend veel informatie over. Zo laat je zien dat je jouw klant offline kent, maar ook nog eens online met hem meedenkt. Dat zorgt voor vertrouwen, tevredenheid en waarschijnlijk een terugkerende klant.”

Meer weten? Bekijk onze data oplossingen of neem contact met ons op.

Bekijk alle blogs