Menu

Blog

Hoe maak je een effectieve direct mail?

Je wilt je boodschap verspreiden via de brievenbus. Welke keuzes moet je allemaal maken voor een effectieve direct mail? ‘Het grote voordeel van direct mail is dat je één-op-één kunt communiceren, dus maak het dan ook één-op-één’, zegt senior marketeer Carolijn Dreijklufft van PostNL.

Blog 4 (panel)

Met geadresseerde post direct op de deurmat van je (potentiële) klant krijgt jouw boodschap de aandacht en impact die deze verdient. Of je nou je doelgroep wilt informeren over dat nieuwe product, een actie hebt lopen waar ze geen ‘nee’ tegen kunnen zeggen of ze wilt uitnodigen voor een open dag, van alle communicatiemiddelen zorgt direct mail (dm) volgens MetrixLab DM Benchmark 2018 voor een gemiddelde respons van zestien procent.

Door gericht je (potentiële) klanten te benaderen creëer je direct contact. En dat is ook de kracht van direct mail, want hoe persoonlijker mensen zich aangesproken voelen, hoe groter de kans is dat ze overgaan tot (jouw gewenste) actie. “Ik word natuurlijk een stuk enthousiaster van ‘Beste Carolijn, we willen jou als liefhebber van Levi’s laten weten dat we speciaal voor jou deze nieuwe broek van Levi’s in ons assortiment hebben’ dan van ‘Geachte klant, we hebben een nieuw assortiment’”, zegt senior marketeer Carolijn.

Maar hoe stel je een effectieve direct mail op? Stel jezelf de volgende vragen:

  1. Wat wil je bereiken?
    Een direct mail begint volgens Carolijn met de doelstelling: wat is je doel? Is dat inderdaad bestaande klanten informeren over een nieuw product, een actie onder de aandacht brengen bij zoveel mogelijk mensen of nieuwe klanten via bijvoorbeeld een open dag naar de vestiging trekken. “Je doel is leidend voor alle vervolgkeuzes die gemaakt worden in een dm. Wat je te vertellen hebt, heeft dus grote invloed op je uiting.”
  2. Hoe maak je het persoonlijk?
    Hoe rijker gevuld je database van (potentiële) klanten is, hoe persoonlijker je je direct mail kunt maken en hoe groter de kans op succes zal zijn. Kijk hoe je gegevens uit je database kunt gebruiken om je dm echt persoonlijk te maken. Denk bijvoorbeeld aan in wat voor wijk de klant woont, hoe oud de klant is of wat hij eerder heeft gekocht. Al deze selectiecriteria zijn belangrijk voor wie je welke boodschap wilt sturen.
    “Kijk creatief naar hoe je data van een klant op een leuke manier kunt gebruiken”, tipt Carolijn. “Als sportschool kun je bijvoorbeeld een sporter attenderen op een bijzondere goeroe-yogadocent speciaal voor de sporters die regelmatig yogalessen volgen. En denk niet alleen in tekst, maar ook aan visuele mogelijkheden om het persoonlijk te maken, zoals een vermelding van de auto die de klant rijdt of een afbeelding van bergen als de klant onlangs op vakantie is geweest in Oostenrijk.”
  3. Welke vorm en opmaak?
    Past een gepersonaliseerde ansichtkaart, een flyer of een envelop met een kleine attentie het best bij jouw doelstelling? Prikkel de zintuigen eens om echt de aandacht van je doelgroep te trekken. Carolijn: “Je behaalt de meeste respons met je direct mail als je de beleving creëert die bij je klanten past. Denk bijvoorbeeld aan een selfmailer in een vorm die de boodschap vertelt, zoals het schrijven van de voornaam in het zand of een unieke tekst op het nummerbord van een auto.
    Een brief in een envelop van een bekende afzender wordt serieus genomen. En een envelop met een persoonlijke bedrukking heeft nog meer impact. Zorg daarbij ook voor een uitstraling die overeenkomt met je bedrijf. Kies bijvoorbeeld mat papier als je voor een duurzame uitstraling wilt gaan of voor glanzend papier als je wat sjieker over wilt komen. Deze keuzes zijn natuurlijk afhankelijk van je budget. Laat je daarover goed adviseren.”
  4. Hoe kan men reageren?
    Een belangrijk aspect in de voorbereidingsfase om over na te denken is de call-to-action; want je wilt dat je geadresseerden in actie komen. Ook deze keuze is afhankelijk van je doel. Kies je namelijk voor een coupon, kunnen mensen je bellen, moeten ze langs komen of is er een unieke QR-code die leidt naar een persoonlijke landingspagina? “Denk ook aan urgentie, bijvoorbeeld een actie die slechts 72 uur loopt of wie het eerst komt, wie het eerst maalt”, zegt Carolijn. “Dat kan de succesratio verhogen.”
    Met geadresseerde post direct op de deurmat van je klant krijgt jouw boodschap de aandacht die deze verdient. En met een heldere doelstelling, een persoonlijk tintje, een opvallende vorm en/of opmaak en een duidelijke oproep tot actie val je meteen op tussen al het reclamegeweld.

Meer weten? Bekijk onze communicatie oplossingen of neem contact met ons op.

Bekijk alle blogs