Menu

Klantcase Bidfood

Invoering emissievrije zones; hoe houd je toegang tot de binnenstad?

Met zeventien vestigingen door heel Nederland is Bidfood dé online groothandel voor horeca en totaalleveranciers in de foodservice markt. De groothandel zet flink in op de verduurzaming van haar organisatie. PostNL is in gesprek met Bidfood over de logistieke invulling hiervan.

Klantcase Bidfood

De ambitie van Bidfood is om in 2025 een CO₂-reductie van 30 procent te realiseren ten opzichte van 2015. ‘Voor ons was de overstap naar duurzame logistiek eigenlijk heel logisch. Onze vestiging in Amsterdam zit midden in de binnenstad. Dit jaar gaan de nieuwe emissievrije zones in, daar moeten we ons op aanpassen.’ zegt projectmanager Sarika Jagan. ‘Daarnaast hebben we zelf ook doelen gesteld binnen het bedrijf op het gebied van duurzaamheid. Zo kijken we op alle vlakken naar duurzame alternatieven die bijdragen aan deze missie.’

Met elektrische voertuigen toch de binnenstad in

Steeds meer steden werken met milieuzones: deze regio’s in de stad mag je alleen betreden met voertuigen die binnen de aangegeven emissieklasse vallen.1 Vanaf november 2020 geldt in de Amsterdamse binnenstad een groene milieuzone. Vanaf 2025 moeten vrachtwagens die de binnenstad in willen volledig uitstootvrij zijn. Bidfood is enkele jaren geleden gestart met haar eerste stappen in duurzame logistiek. De groothandel zet hybride vrachtwagens en vol elektrische vrachtwagens met koeling en diepvries in en ze hebben een proefvaart gemaakt om te bekijken of levering via het water mogelijk is. In januari gaat Bidfood een pilot starten om klanten met ongekoelde producten te bevoorraden via water. Daarnaast reizen accountmanagers met een elektrische scooter. ‘We willen naar een scenario waar we alleen nog maar zero-emissie bezorgen. Denk hierbij ook aan vervoer over water, elektrische middelen, waterstof aangedreven voertuigen en samenwerkingen met diverse partijen.’

Ruimtes in vrachtwagens optimaal benut

Bidfood en PostNL hopen dit jaar met een pilot te starten. Leveringen zullen door PostNL met emissievrije vrachtwagens opgehaald en afgeleverd worden bij klanten in de binnenstad. Afhankelijk van de hoeveelheid, worden zendingen vanuit de stadshub zoveel mogelijk gebundeld met zendingen van andere leveranciers. PostNL kan in de toekomst lege pallets en rolcontainers weer mee terug nemen. Zo wordt de logistieke keten van de horecagroothandel zo efficiënt mogelijk ingezet en draagt dit bij aan het terugbrengen van de CO₂-uitstoot.

Tekort aan chauffeurs opgevangen

Naast een positieve impact op het milieu heeft de inzet van stadslogistiek van PostNL ook andere voordelen voor de horecagroothandel. ‘We kampen helaas met een tekort aan chauffeurs,’ vertelt Jagan. ‘Er is sprake van krapte op de arbeidsmarkt. PostNL neemt dit voor een deel weg door de leveringen van droog- en kruidenierswaren over te nemen.’

Duurzame keten

In de toekomst gaat Bidfood het duurzame logistieke proces uitbreiden: ‘Onze klanten vragen steeds vaker naar duurzame oplossingen. Daarom willen we de samenwerking met PostNL aangaan. Zo zijn onze klanten verzekerd van de ontvangst van hun goederen en werken we gezamenlijk aan een duurzame keten.’

ANWB, Milieuzones in Nederland.