Klantcase HvA en UvA

Emissievrije leveringen en minder congestie

Het verduurzamen van de bedrijfsvoering staat hoog op de agenda van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en Universiteit van Amsterdam (UvA). Logistiek is een belangrijk aspect van deze stap naar milieuvriendelijke bedrijfsvoering. Projectleider Susanne Balm doet praktijkgericht onderzoek naar stadslogistiek en elektrisch vrachtvervoer en bracht de logistieke processen voor de HvA en de UvA in kaart. Wat wordt wanneer, hoe en door wie geleverd?

Klantcase HvA

Susanne Balm: ‘Onze leveranciers samen reden elk jaar 70 rondjes om de aarde. Dat moest anders. Daarom ben ik in gesprek gegaan met diverse marktpartijen wat uiteindelijk heeft geleid tot de samenwerking met PostNL. Ook hebben we direct onze grootste leveranciers betrokken bij de gesprekken.’

Leveranciers met PostNL in gesprek

Susanne Balm heeft vooral een stimulerende rol gespeeld in de realisatie van duurzame logistieke processen, de leveranciers en PostNL hebben de afspraken gemaakt over het proces en de kosten. ‘Wij hebben onze wens voor de reductie van CO2-uitstoot in de logistiek uitgesproken. Daarnaast hebben we aangegeven dat we niet per se minder hoeven te betalen voor de bezorging, maar ook niet meer. Later hebben we de servicekaders iets aangepast. PostNL levert bijvoorbeeld nu twee keer per week in plaats van dagelijks, zo kunnen zij zendingen beter opsparen en hoeven ze minder vaak de stad te doorkruisen.’

Gebundelde leveringen met een schoon voertuig

Leveranciers van de HvA en UvA maken gebruik van stadslogistiek van PostNL. Wat begon als een pilot is inmiddels de vaste procedure. Leveranciers als Maas, Canon en CWS brengen bestellingen niet meer rechtstreeks naar de 36 locaties van de HvA en UvA, maar naar een stadshub net buiten de stad. PostNL bundelt de leveringen en bezorgt deze in één keer met een milieuvriendelijk voertuig, emissievrij. ‘Dit zorgt voor minder verkeersdrukte en minder CO2-uitstoot in de stad.’

Volle vrachtwagens

Een stadshub werkt als een trechter. Omdat de leveranciers hun goederen bij de stadshub afleveren of daar hun voorraad opslaan, hoeven ze zelf niet meer het centrum in te rijden. PostNL neemt de bezorging over en bundelt het vervoer tot één rit. Het aantal vervoersbewegingen in de stad neemt drastisch af. ‘Wij hebben hierdoor minder, maar vollere vrachtwagens. Onze medewerkers van de receptie en de goederenexpeditie zijn positief over de nieuwe manier van bevoorrading. Zij ontvangen bestellingen snel en correct, tegen dezelfde voorwaarden, service en kosten.’

Duurzame levering vaste eis in aanbesteding

De HvA en UvA hebben duurzame stadslogistiek inmiddels opgenomen als eis bij aanbestedingen. ‘De leverancier moet zijn leveringen laten verlopen via een logistieke hub en deze hub dient gebruik te maken van elektrische voertuigen. Zo zorgen we ervoor dat we op lange termijn de reductie van CO2-uitstoot doorzetten en bijdragen aan een beter leefklimaat. Dat geeft ons ontzettend veel voldoening.’