Sint in aantocht: PostNL in startblokken voor feestdagendrukte

PostNL in startblokken voor feestdagendrukte

Den Haag, 11 november 2021 - De medewerkers van PostNL staan in de startblokken voor de vele pakketten en kaarten die worden verstuurd in de komende periode en hebben er zin in om iedereen mooie feestdagen te bezorgen. De drukte start bij de aankomst van de Sint in ons land op zaterdag 13 november. De verwachting is dat er een piek in online bestellingen zal zijn rond Black Friday (26 november) en Cyber Monday (29 november). Deze dagen vallen vlak voor Sinterklaas, en dat betekent dat er op de dagen in aanloop naar het kinderfeest miljoenen pakketten bezorgd gaan worden. PostNL heeft samen met de hele e-commerce branche, diverse voorbereidingen getroffen om de verwachte drukte goed aan te kunnen.

Voorbereidingen PostNL

Normaal gesproken bezorgt PostNL meer dan 1 miljoen pakketten per dag. PostNL heeft gedurende het jaar al diverse voorbereidingen getroffen om in november en december op piekdagen het dubbele te kunnen verwerken. Zo is er in 2021 in Westzaan een regulier en in Nieuwegein een gerobotiseerd pakkettensorteercentrum geopend. Er wordt 24/7 gewerkt in de pakkettensorteercentra en er worden extra vrachtwagens en pakketbussen ingezet om alle pakketjes tijdig bij de consument thuis te bezorgen. Op piekdagen staan er zo’n 1.250 vrachtwagens en 6.500 pakketbussen klaar om rond de 2 miljoen pakketten per dag te kunnen bezorgen. Dit jaar staat voor het eerst ook de volledige bezorgcapaciteit paraat voor de zondag na Black Friday.

Feestdagenpiek

Sinds de lockdown bestellen consumenten structureel meer online en de feestdagenpiek komt hier nog bovenop. De hele e-commercesector zet zich daarom de komende periode op allerlei manieren in om alle bestellingen te verwerken en te bezorgen. Zo starten webwinkels eerder met kortingsacties en stimuleren ze consumenten met acties om bestellingen in één keer te doen. Naast extra voordeel voor consumenten voorkomt dit extra logistieke druk. Met de campagne ‘Wees voorbereid – Bestel op tijd’ roepen webwinkels en vervoerders consumenten op om tijdig hun cadeaus te bestellen. Op de website van Thuiswinkel.org staan ook een aantal praktische tips waarmee consumenten webshops en bezorgdiensten een handje kunnen helpen.

Bekijk de infographic