PostNL-bezorgers delen in aanloop naar Dierendag duizenden ´Kwispel´-stickers uit
PostNL wil aantal bijtincidenten tussen honden en bezorgers verminderen
Den Haag, 1 oktober 2025 – Duizenden PostNL-bezorgers betreden dagelijks portieken, tuinen en opritten met post en pakketten. Daar worden ze vaak enthousiast begroet door honden in alle soorten en maten. In aanloop naar Dierendag op 4 oktober zet PostNL honden in het zonnetje en vraagt daarmee ook op een positieve manier aandacht voor het groeiende probleem van bijtincidenten onder post- en pakketbezorgers. Inmiddels zijn er al duizenden honden beloond met een klein presentje én een ‘Kwispel’-sticker op de voordeur.

Huisdieren vast onderdeel dagelijkse bezorgroute
Veel PostNL-bezorgers zijn dol op huisdieren en bouwen tijdens hun bezorgroute vaak een band op met de dieren die ze dagelijks tegenkomen. Het uitdelen van een presentje en een ´Kwispel’-sticker op de voordeur benadrukt dat positieve ontmoetingen de norm zijn en dat goed gedrag erkenning verdient. Hiermee wordt duidelijk dat de hond op het huisadres vriendelijk is voor de post- en pakketbezorger. “Die positieve voorbeelden, van een vriendelijke hond tot het aan de lijn houden van de hond of het aanpassen van de bezorgvoorkeuren, willen we belonen en zichtbaar maken,” zegt Maurice Unck, directeur MailNL bij PostNL. “Want goed voorbeeld doet volgen.”
Helaas krijgen bezorgers tijdens hun werk ook op een onprettige manier te maken met een huisdier. Het aantal bijtincidenten waarbij bezorgers betrokken raken stijgt de afgelopen jaren. Dat is zorgelijk, want de gevolgen variëren van lichte verwondingen tot ernstig letsel en mentaal trauma. Unck: “Jaarlijks worden teveel bezorgers geconfronteerd met hondenbeten. Dat willen we graag terugdringen. Daarom zetten we niet alleen in op bewustwording bij hond eigenaren en het belonen van positief gedrag, maar nemen we ook aanvullende maatregelen om bijtincidenten een halt toe te roepen."
Tips voor hondeneigenaren
Om prettige ontmoetingen tussen bezorger en hond te bevorderen, heeft PostNL een speciale webpagina ontwikkeld met tips & tricks. Post- en pakketbezorgers delen er praktische adviezen voor hondeneigenaren, zoals het aangelijnd houden van de hond, het verhogen van de omheining of het instellen van bezorgvoorkeuren. Daarnaast neemt PostNL zelf maatregelen: bezorgers krijgen trainingen in de omgang met honden en leren hoe zij in uiteenlopende situaties veilig kunnen handelen. ”Samen met baasjes en hun viervoeters werken we aan zo veilig mogelijke bezorging, waarbij wat ons betreft iedere levering eindigt met een glimlach en een kwispel,” aldus Unck.
Vervolg van de actie
De ´Kwispel´-stickers worden ook na Dierendag nog verspreid. Zo blijft de boodschap zichtbaar: samen zorgen PostNL en hondeneigenaren voor veilige en prettige bezorgmomenten.
Lees meer: postnl.nl/campagnes/hond