Grootste deel van PostNL-punten is nu open

Den Haag, 16 december 2020 – Nederland gaat grotendeels op slot in de feestdagenperiode. Winkeliers die door de sluiting getroffen worden kunnen hun PostNL-punt wel openhouden voor het versturen van brieven en pakketten, het uitreiken en aannemen van pakketten en de verkoop van post- en kerstzegels.

Op dit moment is tussen de 80 en 90% van het retailnetwerk van PostNL, bestaande uit circa 3.750 punten, geopend. Dat is belangrijk om de dienstverlening voor zowel consumenten als zakelijke klanten in stand te kunnen houden. Consumenten krijgen op de website, de PostNL app en bij de winkeliers zelf informatie over de specifieke locaties bij hen in de buurt. 

Gezondheid en veiligheid staan voorop 

Met de bezorging van 12 miljoen kaarten en brieven en ruim 1,5 miljoen pakketten per dag vervult PostNL een centrale rol binnen een samenleving in lockdown. Ook de komende weken wordt de maximale capaciteit ingezet om post en pakketten te bezorgen. De gezondheid en veiligheid van de medewerkers staan daarbij voorop. 

Om de coronamaatregelen in de post- en pakketprocessen te kunnen handhaven en ervoor te zorgen dat het netwerk goed blijft draaien tijdens de lockdown houdt PostNL de ontwikkelingen en de volumes scherp in de gaten en worden aanpassingen gedaan als dat nodig is. 

De extra stappen die PostNL op dit moment neemt zijn onder andere: 

  • In alle postsorteercentra wordt langer gewerkt 
  • Extra brievenbuslichtingen op alle zondagen in december 
  • Twee extra postbezorgdagen op maandag 21 en 28 december 
  • Alle 25 pakketsorteerlocaties zijn 7 dagen per week open en er wordt langer gewerkt 
  • Webshops wordt gevraagd om hun retourtermijn voor consumenten te verlengen 
  • Focus op goede informatievoorziening en communicatie met consumenten via de PostNL-website, -app en via de andere beschikbare kanalen