Marcel Krom, CIO van PostNL, wint CIO of the Year 2020 award
Den Haag, 25 november 2020 - Marcel Krom, is winnaar van de CIO of the Year Award 2020. Hij dankte de prijs aan zijn grote rol in de digitale transformatie van PostNL. De CIO of the Year Award werd op dinsdag 24 november uitgereikt tijdens CIODAY, die dit jaar online plaatsvond.
“Marcel Krom heeft er als CIO voor gezorgd dat PostNL als gevestigd bedrijf met een lange historie snel genoeg is om de digitale concurrentie aan te kunnen”, zegt juryvoorzitter Bernhard van Oranje. “Als jury hebben we gezien hoe hij met succes weet om te gaan met de complexiteit van een grote organisatie en zaken in beweging weet te brengen. We hebben voor een leider gekozen die de digitale transformatie tot leven weet te brengen. Marcel Kroms benadering van digitalisering kunnen we kenschetsen als fundamenteel, met veel begrip van de onderliggende change drivers”, aldus Van Oranje. Herna Verhagen, CEO van PostNL zei in reactie op de uitverkiezing: “Ik ben blij met deze erkenning van onze expertise en inspanningen op het gebied van één van de belangrijke pijlers van onze strategie, de digitalisering van ons bedrijf. De award onderstreept de grote stappen die we in de afgelopen jaren hebben gezet. We gaan vol door met alle initiatieven en projecten gericht op de beste klantervaring, innovatie en efficiency.”
Het selectieproces bestaat onder meer uit de Digital Acceleration Index (het kwalitatieve en kwantitatieve onderzoek door BCG, The Boston Consulting Group), het intensieve leiderschapsassessment van Squadra en een evaluatie van de rol in de Nederlandse CIO-gemeenschap door CIO Magazine. Andere genomineerden waren Daniël Gebler (Picnic), Corné Mulders (UMC Utrecht) en Aart Rupert (Damen Shipyards).
Digitale transformatie
PostNL is bezig met een ingrijpend programma voor digitale transformatie, en kondigde eerder dit jaar aan te gaan investeren in de versnelling van de digitalisering van zijn activiteiten. Zo wordt de gehele keten van het snelgroeiende onderdeel Pakketten volledig gedigitaliseerd, noodzakelijk om in de wereld van e-commerce te kunnen vernieuwen en duurzaam te groeien. Daarnaast gaan de agile teams van het bedrijf volledig op basis van customer journeys werken, wat een reset van de complete ‘voorkant’ van de organisatie met zich meebrengt. Die reset raakt zowel business development, customer experience en de customer journey, als productmarketing, tarifering en IT.