PostNL beschermt consumenten met anti-phishingcode

1 op de 6 Nederlanders is weleens slachtoffer van internetfraude. Niet heel gek, want nepberichten lijken steeds echter. Om consumenten hiertegen te beschermen, introduceert PostNL de anti-phishingcode. Dit is een code die je zelf bedenkt en die terugkomt in elke e-mail van PostNL. Zo zie je direct of een mail écht van PostNL is.

Persoonlijke code

PostNL neemt allerlei maatregelen om veilig te communiceren. Zo krijgen mensen tips om verdachte e-mails te herkennen en kunnen ze deze bij PostNL melden. Dankzij de digitale transformatie van PostNL is nu ook deze anti-phishingcode hieraan toegevoegd. Hierbij stellen consumenten een zelfbedacht woord of een korte zin in via hun PostNL-account. Dat kan van alles zijn: de naam van een huisdier, een favoriet gerecht, een vakantiebestemming of een leuke herinnering. Ze zien dit woord of deze zin dan bovenaan elke mail van PostNL staan. Zo herkennen ze heel makkelijk dat de mail écht van PostNL is, en dus betrouwbaar.

Digitale oplichting

Cybercriminaliteit groeit, en is een steeds grotere dreiging voor onze veiligheid. Phishing is een vorm van digitale oplichting. Criminelen proberen met nepmails en valse sms’jes toegang te krijgen tot vertrouwelijke informatie. De nepberichten lijken steeds echter. Daardoor kunnen consumenten ook gaan twijfelen aan de berichten van PostNL.

Lex Overmars, directeur consument, vertelt: “PostNL is een van de eerste grote bedrijven die de anti-phishingcode introduceert. Met deze slimme oplossing bevorderen we de betrouwbaarheid en veiligheid van onze communicatie. Daarmee beschermen we onze klanten en hun gegevens. En daar zijn we trots op!”