PostNL introduceert ‘niet-thuis voorkeur’

Den Haag, 16 februari 2021 - In een viertal bezorggebieden in Nederland worden ontvangers deze week uitgenodigd om hun ‘niet-thuis voorkeur’ in hun PostNL-account in te stellen. Er kan gekozen worden voor bezorging bij de buren, bij een PostNL-punt óf op een afgesproken plek rondom het bezorgadres. Bijvoorbeeld in de schuur. Ben je niet thuis als onze pakketbezorger langskomt? Dan wordt het pakket op de ingestelde plek afgeleverd.

Tuin, schuur of garage

De komende vijf weken test PostNL de ‘niet-thuis voorkeur’ in de bezorggebieden van de pakkettensorteercentra in Goes, Leeuwarden, Born en Venlo. Ontvangers kunnen kiezen uit drie mogelijkheden: afleveren bij de buren, bij een PostNL-punt of op een afgesproken plek. Met de laatste optie wordt een plek rondom het huis bedoeld waar het pakket veilig en droog staat en waar de bezorger makkelijk bij kan. Zoals een droge plek in de tuin. Of bijvoorbeeld een schuur of een garage die toegankelijk is. De ontvanger van het pakket geeft toestemming in het PostNL-account dat de bezorger het pakket op deze afgesproken plek mag achterlaten als er niemand thuis is. 

Zelf bepalen waar en wanneer 

Met deze nieuwe functie speelt PostNL in op de wens van ontvangers om zelf te bepalen waar en wanneer hun pakket wordt bezorgd. Ruim zes miljoen mensen die beschikken over een PostNL-account krijgen al meldingen van tijdvakken, een overzicht van de te bezorgen pakketten en de optie om een bezorgmoment te wijzigen. Daar komt voor een aantal ontvangers in de geselecteerde bezorggebieden deze week dus de ‘niet-thuis voorkeur’ bij. Vooral met de nieuwe mogelijkheid van het afleveren op een afgesproken plek, verwacht PostNL dat bezorgers nog meer pakketten direct bij de ontvanger af kunnen leveren. De komende vijf weken test PostNL de nieuwe functie. Als deze proef succesvol is, komt deze functie vanaf half april stapsgewijs beschikbaar voor meer ontvangers.