Postnl.nl

PostNL vergroot leefbaarheid in Den Bosch door bezorging met LEVV’s

Den Haag, 11 september 2023. In het centrum van Den Bosch is PostNL gestart met de bezorging van pakketten met de inzet van LEVV's. Deze licht elektrische vrachtvoertuigen zijn volledig uitstootvrij en een stuk kleiner dan een gewone bestelbus. . Dat is dus goed voor het klimaat én de omgeving. Met de inzet van deze voertuigen helpt PostNL de stad leefbaar te houden.

Roy Geers, wethouder Wijken, Dorpen en Bereikbaarheid van Den Bosch: “Goed om te zien dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. We willen een leefbare binnenstad met schone lucht. Daar hoort ook bij dat het vrachtverkeer en de besteldiensten, die in onze binnenstad moeten zijn, dat op een ‘schone’ manier doen. Zonder vervuiling en overlast. Dat hebben we nog eens onderstreept met een speciale ‘green deal’. In deze samenwerking met verschillende partijen werken we vanuit passie en gedeelde kennis aan slimme en duurzame mobiliteit. Ik hoop van harte dat meer en meer bedrijven zich hierbij aansluiten. Dat maakt onze binnenstad zowel voor bewoners als voor bezoekers nog aantrekkelijker.”

Stadsvriendelijke pakketbezorging

PostNL wil in 2025 in 25 binnensteden uitstootvrij bezorgen en in 2030 alle pakketten en post emissievrij bezorgen in de last mile. Samen met verschillende overheden en andere bedrijven ondertekende PostNL in dat kader de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek. De introductie van de LEVV's geeft invulling aan de ambitie van Den Bosch om de stadslogistiek duurzamer en slimmer te organiseren. Den Bosch is de zevende stad waar PostNL in de binnen stad met LEVV's bezorgt, de wagentjes rijden al rond in Gent, Amersfoort, Groningen, Arnhem, Amsterdam en Den Haag.

Duurzame bezorging

PostNL werkt voortdurend aan innovaties en oplossingen om bij te dragen aan een duurzamere samenleving. De LEVV's maken onderdeel uit van de ruim 2.100 elektrische voertuigen die PostNL inzet. De LEVV's zijn speciaal voor PostNL ontwikkeld en worden in Nederland geproduceerd. Ze zijn 100% elektrisch, verbruiken 5-10 keer minder dan een elektrische bus en worden opgeladen via een normaal stopcontact.