Tweede brief aan klanten over situatie in België

Den Haag, 5 april 2022 - PostNL begrijpt dat klanten mogelijk bezorgd zijn over de actie van de Belgische justitie gericht tegen de mensen van PostNL in België en tegen de bezorgondernemers die voor PostNL de pakjes in België bezorgen en stuurde daarom vandaag deze brief:

Beste klant,

Vorige week heb ik u in een brief geïnformeerd over de situatie rond pakketbezorging in België. Inmiddels zijn we een week verder. Gisteren is één van de drie gearresteerde medewerkers van PostNL vrijgelaten door de Belgische justitie. Voor twee andere medewerkers geldt dat helaas nog niet. De Raadkamer oordeelde afgelopen vrijdag dat ook zij konden worden vrijgelaten, maar de arbeidsauditeur heeft hoger beroep aangetekend tegen deze uitspraak. Wij betreuren dat en vinden dat er geen enkele reden is om deze medewerkers vast te houden. Het in de media geschetste beeld lijkt in niets op onze dagelijkse manier van werken. Wij hopen dat onze collega’s zo snel mogelijk vrij komen en geven hen waar mogelijk bijstand en ondersteuning.

Pakketbezorging in België

Na de sluiting van onze vestigingen in Wommelgem en Willebroek hebben we de logistiek rondom ons netwerk direct aangepast. Hierdoor kunnen we de bezorgkwaliteit blijven leveren die u van ons gewend bent.

We hopen dat de pakketten die op de gesloten vestigingen liggen zo snel mogelijk worden vrijgegeven. Gaat het om uw pakketten? Dan kunt u aan uw accountmanager laten weten of u ze alsnog wilt laten bezorgen of liever retour ontvangt. Mocht het helaas toch langer duren, dan kunt u uw voorkeur altijd nog aanpassen.

Werken met bezorgondernemers

PostNL werkt in België met 220 bezorgondernemers, die op hun beurt werkgever zijn van ongeveer 1.500 pakketbezorgers. De arbeidsauditeur is het niet eens met deze werkwijze. Wij werken echter binnen de wettelijke en in de praktijk ook gangbare kaders. De bezorgers in kwestie werken in overgrote meerderheid met een arbeidsovereenkomst, krijgen een vergoeding conform het paritair comité (vergelijkbaar met een collectieve arbeidsovereenkomst) en doen hun werk op basis van vaste arbeidsvoorwaarden en in gewaarborgde werkomstandigheden. In de bijgevoegde infographic ziet u de feiten over de werkwijze van PostNL nog eens op een rijtje.

Verantwoordelijkheid genomen

PostNL wil een goede en sociale opdrachtgever zijn en heeft alle belang bij tevreden bezorgondernemers en bezorgers. Velen werken al jaren naar volle tevredenheid samen met PostNL, tegen tarieven die regelmatig worden besproken en aangepast in overleg met de ondernemers. Wij nemen onze verantwoordelijkheid door met controles eventuele inbreuken op te sporen en aan te pakken. Dat deden we en dat blijven we doen.

Ik hoop uw vragen met deze brief beantwoord te hebben, en eventuele zorgen te hebben weggenomen. Aarzel niet om contact met ons op te nemen als u andere vragen hebt of een gesprek op prijs stelt. Wij blijven u op de hoogte houden van alle relevante ontwikkelingen op operationeel en justitieel vlak.

Met vriendelijke groet,

Liesbeth Kaashoek
Directeur Pakketten & Logistiek Benelux, PostNL

Bijlage:Infographic Pakketbezorging in België