PostNL plaatst eerste Groene Obligatie van € 300 miljoen
De netto-opbrengst van de plaatsing zal worden aangewend om nieuwe en/of bestaande groene projecten te (her)financieren. Dit geeft het bedrijf de mogelijkheid om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de UN Sustainable Development Goals ‘Fatsoenlijke werkomgeving en economische groei’ en ‘Klimaatacties’. De geselecteerde groene projecten concentreren zich op groene kilometers, duurzame gebouwen en innovatie en doelmatigheid.
PostNL heeft een ‘Green Bond Framework’ gepubliceerd waarin de kwaliteit van de projecten die worden gefinancierd door de uitgifte van de Groene Obligatie gedetailleerd wordt omschreven. Sustainalytics, een onafhankelijk bedrijf dat onderzoek doet en waarderingen afgeeft op het gebied van milieu-, maatschappelijke en bestuurlijke factoren, heeft een ‘second-party’ opinie afgegeven over de opzet en het beheer van de Groene Obligatie. Deze opinie is beschikbaar op postnl.nl/over-postnl/beleggers/aandelen-en-obligaties/. Het allocatieproces wordt bewaakt door het ‘Green Bond Committee’ van PostNL. Hierover zal jaarlijks verslag worden gedaan.
De uitgifte is geprijsd op 99,300% en de jaarlijkse coupon bedraagt 0,625%. De uitgifte van de obligatie staat gepland voor 23 september 2019. Er is een aanvraag ingediend voor de notering van de obligaties op Euronext Amsterdam en het hiervoor vereiste prospectus zal op de website van PostNL beschikbaar worden gesteld. BofA Merrill Lynch was de adviseur voor de Groene Obligatie; BofA Merrill Lynch, BNP Paribas en Commerzbank zijn gezamenlijk de ‘bookrunners’.
De obligatie krijgt naar verwachting een BBB rating van Standard & Poors Global Ratings.
Belangrijke informatie
Dit bericht is geen aanbod, of een uitnodiging tot het doen van een aanbod, om obligaties te kopen en is niet bestemd om te worden vrijgegeven, gepubliceerd of verspreid, geheel of ten dele, in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk of enige andere jurisdictie waar dit in een overtreding van de relevante wet- of regelgeving zou resulteren.
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Al ruim 220 jaar bezorgen we bijzondere momenten. We willen de favoriete bezorger zijn door het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. We vernieuwen door moderne logistiek, digitale toepassingen en communicatiekanalen te combineren. Elke dag kijken we hoe het beter kan. Van de PostNL-app en de postzegelcode tot duurzaam vervoer en stadslogistiek. Met 38.000 collega’s staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 800.000 pakketten en 7 miljoen brieven.
PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €2,8 miljard in 2018, waarvan 48% afkomstig uit e-commerce activiteiten.