PostNL plaatst eerste Groene Obligatie van € 300 miljoen
Den Haag, 16 september 2019 – Vandaag kondigt PostNL de succesvolle plaatsing van zijn eerste Groene Obligatie aan. Het bedrijf heeft € 300 miljoen aan obligaties uitgegeven met een vaste coupon en een looptijd van zeven jaar. De aflosdatum is 23 september 2026. Deze transactie onderstreept het belang dat het bedrijf hecht aan zijn streven om een werkelijk duurzame speler te worden op het gebied van e-commerce logistiek.
De netto-opbrengst van de plaatsing zal worden aangewend om nieuwe en/of bestaande groene projecten te (her)financieren. Dit geeft het bedrijf de mogelijkheid om een betekenisvolle bijdrage te leveren aan de UN Sustainable Development Goals ‘Fatsoenlijke werkomgeving en economische groei’ en ‘Klimaatacties’. De geselecteerde groene projecten concentreren zich op groene kilometers, duurzame gebouwen en innovatie en doelmatigheid.
PostNL heeft een ‘Green Bond Framework’ gepubliceerd waarin de kwaliteit van de projecten die worden gefinancierd door de uitgifte van de Groene Obligatie gedetailleerd wordt omschreven. Sustainalytics, een onafhankelijk bedrijf dat onderzoek doet en waarderingen afgeeft op het gebied van milieu-, maatschappelijke en bestuurlijke factoren, heeft een ‘second-party’ opinie afgegeven over de opzet en het beheer van de Groene Obligatie. Deze opinie is beschikbaar op postnl.nl/over-postnl/beleggers/aandelen-en-obligaties/. Het allocatieproces wordt bewaakt door het ‘Green Bond Committee’ van PostNL. Hierover zal jaarlijks verslag worden gedaan.
De uitgifte is geprijsd op 99,300% en de jaarlijkse coupon bedraagt 0,625%. De uitgifte van de obligatie staat gepland voor 23 september 2019. Er is een aanvraag ingediend voor de notering van de obligaties op Euronext Amsterdam en het hiervoor vereiste prospectus zal op de website van PostNL beschikbaar worden gesteld. BofA Merrill Lynch was de adviseur voor de Groene Obligatie; BofA Merrill Lynch, BNP Paribas en Commerzbank zijn gezamenlijk de ‘bookrunners’.
De obligatie krijgt naar verwachting een BBB rating van Standard & Poors Global Ratings.
Belangrijke informatie
Dit bericht is geen aanbod, of een uitnodiging tot het doen van een aanbod, om obligaties te kopen en is niet bestemd om te worden vrijgegeven, gepubliceerd of verspreid, geheel of ten dele, in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk of enige andere jurisdictie waar dit in een overtreding van de relevante wet- of regelgeving zou resulteren.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Met onze post- en pakketbezorgers die overal komen, met ongeveer 5.500 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen en 517 pakket- en briefautomaten zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met ruim 35.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 7,4 miljoen brieven. Onze focus ligt op kwaliteit voor klanten, het creëren van kansen voor onze mensen en het toevoegen van waarde voor stakeholders door groei, digitalisering en duurzaamheidsinitiatieven.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. Om zo duurzaam mogelijk te bezorgen, maken we veel kilometers te voet of met de (elektrische) fiets, bieden we vernieuwende stadslogistiek, maken we gebruik van schonere brandstoffen en zetten we elektrische bussen en licht elektrische vrachtvoertuigen in. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,1 miljard in 2022, waarvan 61% afkomstig uit e-commerce activiteiten. PostNL biedt klanten post- en pakketbezorging, logistieke oplossingen voor e-commerce en cross-border solutions.