PostNL geeft update over resultaat 2023

Voorlopige resultaten Q4 en geheel jaar 2023

Den Haag, 26 januari 2024

PDF press release (EN)
PDF persbericht (NL)

Vooruitzicht geheel jaar 2023

In million

4e kw. 20224e kw. 2023geheel jaar 2022geheel jaar 2023Initieel (27 februari 2023)Herzien (7 augustus 2023)6 november 2023
Normalised EBIT6077849270 - 100100 - 130Belangrijkste financiële indicatoren komen aan de onderkant van de gecommuniceerde bandbreedte uit
Normalised comprehensive income4142905240 - 7065 - 95
Free cash flow79143405210 - 4010 - 40

Cijfers in dit persbericht zijn niet gecontroleerd door de accountant en kunnen afwijken van de finale resultaten.

  • Verwachte genormaliseerde EBIT 2023 rond € 92 miljoen
  • Sterke vrije kasstroom 2023 van € 52 miljoen
  • Verwachte leverage ratio 2023 circa 1,7x, een solide basis voor dividenduitkering

CEO statement

Herna Verhagen, CEO PostNL: “De genormaliseerde EBIT 2023 komt naar verwachting uit op circa € 92 miljoen. Dat is conform onze aanvankelijke verwachtingen, maar lager dan het laatst gepubliceerde vooruitzicht. Onze focus op kapitaalinvesteringen en ons strikte werkkapitaalmanagement droegen bij aan een sterke ontwikkeling van de kasstroom. Die kwam uit op € 52 miljoen in 2023 en lag daarmee ruim boven de verwachtingen.

De marktomstandigheden bleven in het vierde kwartaal volatiel. Hoewel het pakkettenvolume toenam, hebben we minder pakketten bezorgd dan we hadden verwacht. Tegelijkertijd hadden we al kosten gemaakt om op maximale capaciteit te kunnen opereren. De volumes van internationale klanten stegen wederom, maar de binnenlandse volumes bleven achter. De hoeveelheid post bleef daarentegen redelijk overeind. Zowel bij Pakketten als bij Mail in Nederland was de verschuiving van de mix minder gunstig. En het hoge ziekteverzuim bleef een punt van zorg en zette de kosten meer onder druk dan was ingeschat. Toch ben ik er trots op dat we mede dankzij de nauwe samenwerking met onze klanten en de voorbereidingen in ons operationele netwerk met miljoenen pakketten en feestdagenwensen speciale momenten bij de consument hebben bezorgd.

We hebben onverminderd vertrouwen in onze strategie voor de langere termijn en in het groeipotentieel van de e-commercemarkt. Op 26 februari publiceren we de volledige resultaten over het vierde kwartaal en heel 2023. Daarnaast spreken we op dat moment ook onze verwachtingen uit voor 2024.”