PostNL meldt sterke resultaatontwikkeling in Q3 2020
Genormaliseerde EBIT voor heel 2020 naar verwachting ten minste € 175 miljoen
Den Haag
Kerncijfers
in € miljoen | 3e kw. 2019 | 3e kw. 2020 | 9 mnd 2019 | 9 mnd 2020 |
Omzet | 636 | 742 | 2.001 | 2.232 |
Genormaliseerde EBIT | 26 | 36 | 95 | 105 |
Vrije kasstroom | 40 | 5 | 39 | 103 |
Hoofdpunten Q3 2020 en vooruitzichten 2020
- Voortzetting sterke ontwikkeling bedrijfsresultaten bij Pakketten
- Realisatie verwachte voordelen en synergieën samengevoegde postnetwerk loopt voor op schema
- Daling postvolumes vertraagt ten opzichte van tweede kwartaal
- Goede onderliggende ontwikkeling free cash flow (FCF), ontwikkeling derde kwartaal beïnvloed door timingeffecten conform verwachtingen
- Genormaliseerde EBIT voor 2020 naar verwachting ten minste € 175 miljoen
- Hervatting dividenduitkering over 2020 verwacht
CEO statement
Herna Verhagen, CEO PostNL: “Samen met alle mensen van PostNL hebben we onder lastige omstandigheden de kracht van ons bedrijfsmodel bewezen. De ontwikkelingen rond de pandemie zijn zorgwekkend en we blijven scherp toezien op de naleving van alle hygiëne- en veiligheidsmaatregelen binnen onze bedrijfsactiviteiten en kantoren. De gezondheid en veiligheid van onze mensen, klanten en consumenten is en blijft onze belangrijkste prioriteit.
Ook in het derde kwartaal hebben we weer zeer goede resultaten gerealiseerd. De bedrijfsresultaten bij Pakketten bleven sterk en het resultaat bij Mail in Nederland profiteerde van de samenvoeging van de postnetwerken. Ter voorbereiding op ons drukste seizoen zijn we bezig de capaciteit bij Pakketten nog verder te verruimen. We huren extra locaties en transport, zetten extra mensen in voor de bezorging en voor onze sorteercentra. Deze gaan ook op zondag volledig draaien om de hoge volumes te kunnen opvangen.
Dankzij deze sterke resultaatontwikkeling als gevolg van het effect van de coronacrisis op het online winkelen, is onze financiële positie verbeterd, ook vanwege de sale-and-lease-back transactie die we eerder al aankondigden. Het doet me genoegen te kunnen melden dat we verwachten over 2020 onze dividenduitkering te kunnen hervatten. Dat is eerder dan verwacht. Ook zullen we de digitalisering verder versnellen om onze concurrentiepositie te versterken en verder aan de klanttevredenheid bij te dragen, die ten grondslag ligt aan onze ambitie om de favoriete bezorger in de Benelux te zijn.
Wat de toekomst betreft lijken de onzekerheden toe te nemen door de tweede golf van de pandemie. De zichtbaarheid blijft beperkt en hangt ook af van RIVM-maatregelen, potentieel hoger ziekteverzuim door het toenemende aantal besmettingen, naast de macro-economische ontwikkelingen en het consumentenvertrouwen.”
Over PostNL
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Met onze post- en pakketbezorgers die overal komen, met ruim 4.800 PostNL-punten en 11.000 brievenbussen zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met ruim 37.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,2 miljoen pakketten en 8 miljoen brieven. Onze focus ligt op kwaliteit voor klanten, het creëren van kansen voor onze mensen en het toevoegen van waarde voor stakeholders door groei, digitalisering en duurzaamheidsinitiatieven.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. Om zo duurzaam mogelijk te bezorgen, maken we veel kilometers te voet of met de (elektrische) fiets, bieden we vernieuwende stadslogistiek, maken we gebruik van schonere brandstoffen en zetten we elektrische bussen en licht elektrische vrachtvoertuigen in. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,5 miljard in 2021. PostNL biedt klanten post- en pakketbezorging, logistieke oplossingen voor e-commerce en cross-border solutions.