PostNL naar de rechter om kerststaking te voorkomen
Den Haag - PostNL spant een kort geding aan tegen vakbond FNV om een staking in de kerstperiode te voorkomen. Dit besluit is genomen vanwege de mogelijke consequenties die een staking zou hebben voor klanten, medewerkers en het bedrijf in de drukste weken van het jaar.
Actievoeren in de drukste periode van het jaar brengt mogelijk onevenredige schade en risico’s met zich mee. Daarom vraagt PostNL de rechter in Den Haag in een kort geding om acties te verbieden die de dienstverlening kunnen verstoren in de komende drie weken.
Iedereen rekent op PostNL om de kerstkaarten en cadeaus voor onder de kerstboom te komen brengen. We bezorgen in deze periode elke dag miljoenen brieven, kerstkaarten en pakketten in heel Nederland. De voorbereidingen voor deze periode zijn maanden geleden gestart. Door juist nu actie te gaan voeren kiest FNV willens en wetens voor een frontale aanval op de belangen van de klanten, PostNL en de medewerkers, die zij zegt te vertegenwoordigen.
De andere vakorganisaties BVPP, CNV en VHP2 zijn van mening dat actievoeren voorbarig is, omdat de onderhandelingen net gestart zijn en PostNL nog geen eindbod heeft gedaan. De onderhandelingen over een nieuwe cao zijn vandaag met alle vier de vakorganisaties hervat, verlopen voorspoedig en gaan morgen verder. Ook om die reden vindt PostNL dat de acties van FNV gestopt moeten worden.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Met onze post- en pakketbezorgers die overal komen, met ongeveer 5.500 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen en 517 pakket- en briefautomaten zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met ruim 35.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 7,4 miljoen brieven. Onze focus ligt op kwaliteit voor klanten, het creëren van kansen voor onze mensen en het toevoegen van waarde voor stakeholders door groei, digitalisering en duurzaamheidsinitiatieven.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. Om zo duurzaam mogelijk te bezorgen, maken we veel kilometers te voet of met de (elektrische) fiets, bieden we vernieuwende stadslogistiek, maken we gebruik van schonere brandstoffen en zetten we elektrische bussen en licht elektrische vrachtvoertuigen in. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,1 miljard in 2022, waarvan 61% afkomstig uit e-commerce activiteiten. PostNL biedt klanten post- en pakketbezorging, logistieke oplossingen voor e-commerce en cross-border solutions.