PostNL naar de rechter om kerststaking te voorkomen
Den Haag - PostNL spant een kort geding aan tegen vakbond FNV om een staking in de kerstperiode te voorkomen. Dit besluit is genomen vanwege de mogelijke consequenties die een staking zou hebben voor klanten, medewerkers en het bedrijf in de drukste weken van het jaar.
Actievoeren in de drukste periode van het jaar brengt mogelijk onevenredige schade en risico’s met zich mee. Daarom vraagt PostNL de rechter in Den Haag in een kort geding om acties te verbieden die de dienstverlening kunnen verstoren in de komende drie weken.
Iedereen rekent op PostNL om de kerstkaarten en cadeaus voor onder de kerstboom te komen brengen. We bezorgen in deze periode elke dag miljoenen brieven, kerstkaarten en pakketten in heel Nederland. De voorbereidingen voor deze periode zijn maanden geleden gestart. Door juist nu actie te gaan voeren kiest FNV willens en wetens voor een frontale aanval op de belangen van de klanten, PostNL en de medewerkers, die zij zegt te vertegenwoordigen.
De andere vakorganisaties BVPP, CNV en VHP2 zijn van mening dat actievoeren voorbarig is, omdat de onderhandelingen net gestart zijn en PostNL nog geen eindbod heeft gedaan. De onderhandelingen over een nieuwe cao zijn vandaag met alle vier de vakorganisaties hervat, verlopen voorspoedig en gaan morgen verder. Ook om die reden vindt PostNL dat de acties van FNV gestopt moeten worden.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.