PostNL publiceert resultaten derde kwartaal 2023
Genormaliseerde EBIT € (11) miljoen in Q3 2023 (Q3 2022: € (20) miljoen)
Den Haag, 6 november 2023
PDF press release (EN)
PDF persbericht (NL)
Hoofdpunten
- Pakketvolumes stijgen met 1,6%, voornamelijk door sterke groei bij internationale klanten
- Volumedaling van 8,7% bij Mail in Nederland, vooral door substitutie
- Maatregelen om inflatie tegen te gaan droegen bij aan de resultaten
- Voorbereidingen naar maximale uitbreiding capaciteit afgerond in 3e kwartaal; steile aanloop naar piekseizoen
- Verdere verbetering gemiddelde CO 2 -efficiëntie van 11%
- Intentie tot inkoop van €160 miljoen van 1,000% Eurobond, aflossingsdatum november 2024, om financiële positie te optimaliseren
CEO statement
Herna Verhagen, CEO van PostNL: “Onze resultaten waren dit kwartaal beter dan vorig jaar. Het derde kwartaal bleek een lastig kwartaal. We bleven een sterke focus houden op de maatregelen om de inflatiedruk te mitigeren, maar dit kon de autonome kostenstijgingen niet volledig opvangen. Bij Pakketten groeide het volume minder snel dan we hadden verwacht. In lijn met de afgenomen in consumentenbestedingen lagen de binnenlandse volumes iets onder het niveau van vorig jaar. Tegelijkertijd namen de volumes van internationale klanten verder toe. De ongunstige verschuiving in mix zette zich voort. We hebben alle noodzakelijke voorbereidingen om op volle capaciteit te kunnen draaien in ons piekseizoen afgerond. Bij Mail in Nederland zijn ook de aanhoudende volumedaling, een minder gunstige mix en het blijvende hoge ziekteverzuim, deels als gevolg van aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt, verklaringen voor het resultaat.
Op basis van ons resultaat in het derde kwartaal verwachten we dat de genormaliseerde EBIT in 2023 aan de onderkant van de aangegeven bandbreedte van € 100 miljoen tot € 130 miljoen uitkomt. Als we wat verder vooruitkijken, dan blijft er onzekerheid over de macro-economische ontwikkelingen. Dit beperkt het zicht op de kortetermijnontwikkeling van de e-commercemarkt. Volumevoorspellingen worden steeds volatieler, zowel bij onze klanten als bij ons. Tegelijkertijd verwachten we verdere kostendruk, voornamelijk gerelateerd aan arbeid. We nemen alle nodige maatregelen in uitdagende externe omstandigheden.
We zijn klaar voor een druk piekseizoen en blijven onverminderd vertrouwen houden in onze strategie voor de langere termijn en in het groeipotentieel van de e-commercemarkt.”
Over PostNL
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Met onze post- en pakketbezorgers die overal komen, met ongeveer 5.500 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen en 517 pakket- en briefautomaten zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met ruim 35.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 7,4 miljoen brieven. Onze focus ligt op kwaliteit voor klanten, het creëren van kansen voor onze mensen en het toevoegen van waarde voor stakeholders door groei, digitalisering en duurzaamheidsinitiatieven.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. Om zo duurzaam mogelijk te bezorgen, maken we veel kilometers te voet of met de (elektrische) fiets, bieden we vernieuwende stadslogistiek, maken we gebruik van schonere brandstoffen en zetten we elektrische bussen en licht elektrische vrachtvoertuigen in. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,1 miljard in 2022, waarvan 61% afkomstig uit e-commerce activiteiten. PostNL biedt klanten post- en pakketbezorging, logistieke oplossingen voor e-commerce en cross-border solutions.