Postnl.nl

PostNL rapporteert Q1 2025 resultaten

Vooruitzichten voor 2025 ongewijzigd

Den Haag, 6 mei 2025

PDF persbericht (NL)
PDF press release (EN)

Hoofdpunten Q1 2025

  • Omzet Pakketten 3,5% hoger, pakketvolume 2,0% hoger en verdere klantconcentratie
  • Volumes bij Mail 6,9% lager voornamelijk door voortdurende substitutie
  • Aanhoudend hoge autonome kostenstijging van € 31 miljoen, met name gerelateerd aan arbeid
  • 30% emissievrije 'last-mile' bezorging (Q1 2024: 26%)

CEO statement

Pim Berendsen, CEO PostNL: “Het eerste kwartaal van 2025 ontwikkelde zich conform verwachting. Hoewel de belangrijkste bedrijfstrends van 2024 zich in het nieuwe jaar voortzetten, beperken we de impact van de veranderende marktdynamiek zoveel mogelijk. We richten ons volledig op de in februari aangekondigde strategische initiatieven. De uitvoering verloopt volgens plan en de eerste positieve signalen van optimalisatie van klantwaarde zijn zichtbaar. Andere concrete maatregelen om onze bedrijfsvoering aan te passen resulteerden in verdere efficiëntieverbeteringen en leidden tot kostenbesparing bij zowel Pakketten als Mail in Nederland.

Bij Mail in Nederland daalde het resultaat met € 10 miljoen ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar door de aanhoudende structurele daling van de hoeveelheid post. We zijn met succes gestart met de overgang van zakelijke post naar een standaardbezorging van binnen twee dagen (D+2). We doen al het mogelijke om betrouwbare dienstverlening te blijven bieden, maar de huidige postwet verhindert ons het bedrijfsmodel verder aan te passen. En dat is wel nodig om de toekomst van het postnetwerk veilig te stellen. Zolang aanpassingen van de Universele Postdienstverlening (UPD) op zich laten wachten, zijn maatregelen zoals hogere postzegeltarieven onvermijdelijk. We blijven ons inzetten voor een toegankelijke en financieel levensvatbare postvoorziening. En roepen de overheid op om voor de zomer stappen te zetten in een parlementair debat over de toekomst van de postmarkt.

Bij Pakketten is het volume met 2% gegroeid terwijl het marktaandeel nagenoeg stabiel bleef. Het totale prijs/mix-effect was positief, mede dankzij gerichte maatregelen en reguliere tariefverhogingen. De verschuiving in mix was zoals verwacht ongunstig. Onze intra-Europese activiteiten via Spring lieten veelbelovende groei zien en presteerden goed. Het is positief om te zien dat consumenten steeds vaker gebruik maken van Out-of-Home opties, die gemak en flexibiliteit bieden. Deze mogelijkheden, met name bezorging via pakketautomaten, hebben een hoge NPS en leverden een eerste bijdrage aan efficiëntieverbeteringen. Samen met het effect van andere adaptieve maatregelen, zoals het stoppen met bezorging op zondag, hebben we kosten kunnen besparen.

Onze vooruitzichten voor 2025 voor een genormaliseerde EBIT die in lijn ligt met die van 2024 zijn ongewijzigd. Maar de recente ontwikkelingen rond hogere wereldwijde importheffingen leiden tot macro-economische onzekerheid en meer volatiliteit. We zijn flexibel en zullen onze plannen waar nodig aanpassen. Op dit moment is het nog te vroeg voor een duidelijk beeld van de potentiële gevolgen voor de e-commercemarkt, zoals andere routes van Aziatische volumes of afnemende economische groei. Tijdens onze Capital Markets Update in september geven we meer inzicht in de aanpassingen van onze strategie en de daarmee samenhangende financiële verwachtingen voor de middellange termijn."