Inzet PostNL voor nieuwe cao in brief aan vakorganisaties
Den Haag - PostNL is blij met de mededeling dat drie van de vier vakorganisaties hebben besloten om het cao-overleg te hervatten. PostNL roept ook FNV op om, in het belang van medewerkers en de onderneming, deel te nemen aan het overleg en af te zien van acties. De volgende afspraak staat gepland voor aanstaande woensdag.
PostNL heeft vandaag zijn voorstellen voor de nieuwe cao nu ook schriftelijk in een brief (zie bijlage) aan de vier deelnemers (BVPP, FNV, CNV en VHP2) gestuurd. Vier onderwerpen staan centraal:
- Meer mensen direct in dienst bij PostNL
- Meer banen en zekerheid
- Zoveel mogelijk baanbehoud voor medewerkers
- Duurzame inzetbaarheid
Andere onderwerpen zijn onder andere arbeidsvoorwaarden op maat; het persoonlijk keuzebudget; opleiding en ontwikkeling; pensioenopbouw; tegemoetkoming woon-werkverkeer; gelijke beloning mannen en vrouwen en loonontwikkeling.
PostNL heeft nogmaals een oproep gedaan aan FNV om af te zien van acties. Er wordt nog volop inhoudelijk gesproken over de bovenstaande, voor medewerkers belangrijke onderwerpen. We willen PostNL verder versterken als de favoriete bezorger van Nederland, als een sociale werkgever en als een financieel gezond bedrijf. Onze voorstellen passen bij deze doelstellingen en houden rekening met de belangen van al onze stakeholders.
Over PostNL
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Met onze post- en pakketbezorgers die overal komen, met ongeveer 5.500 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen en 517 pakket- en briefautomaten zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met ruim 35.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 7,4 miljoen brieven. Onze focus ligt op kwaliteit voor klanten, het creëren van kansen voor onze mensen en het toevoegen van waarde voor stakeholders door groei, digitalisering en duurzaamheidsinitiatieven.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. Om zo duurzaam mogelijk te bezorgen, maken we veel kilometers te voet of met de (elektrische) fiets, bieden we vernieuwende stadslogistiek, maken we gebruik van schonere brandstoffen en zetten we elektrische bussen en licht elektrische vrachtvoertuigen in. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,1 miljard in 2022, waarvan 61% afkomstig uit e-commerce activiteiten. PostNL biedt klanten post- en pakketbezorging, logistieke oplossingen voor e-commerce en cross-border solutions.