PostNL in bezwaar tegen boetebesluit ACM
Den Haag, 3 februari 2022 – PostNL tekent bezwaar aan tegen een boete van €2 miljoen die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft opgelegd aan het bedrijf. Wettelijk is bepaald dat ten minste 95 procent van de brievenbuspost de eerstvolgende dag moet worden bezorgd. PostNL haalde in 2019 dat percentage net niet, maar vindt dat er sprake was van overmacht vanwege onverwachte extra post uit het Sandd-netwerk. De ACM had daar rekening mee moeten houden.
Maatschappelijk belang
PostNL moest daarom onverwacht en eerder dan gepland veel extra post via zijn eigen netwerk bezorgen, terwijl de integratie van de netwerken nog niet was afgerond. Het ging hier om post waarvoor de wettelijke norm van 95 procent niet geldt maar die wel van groot maatschappelijk belang is, waaronder post van ziekenhuizen en overheidsinstanties. Uiteindelijk kwam PostNL hierdoor over 2019 0,3 procent te kort om aan de wettelijke norm te voldoen.Bezwaar tegen het besluit
PostNL is van mening dat de ACM onvoldoende rekening heeft gehouden met de bijzondere omstandigheden in 2019. Het enige alternatief dat PostNL toen had, was om de post uit het? Sandd-netwerk te laten staan. In dat geval zouden veel brieven niet zijn bezorgd. Die keuze heeft PostNL niet gemaakt, want klanten moeten kunnen rekenen op een bereikbare, betrouwbare en betaalbare postbezorging. PostNL tekent dan ook bezwaar aan bij de ACM tegen dit boetebesluit. De boete komt ten laste van het boekjaar 2021 en heeft geen invloed op de voorlopige genormaliseerde EBIT voor 2021 die PostNL op 25 januari jl. heeft gepubliceerd.Over PostNL
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Met onze post- en pakketbezorgers die overal komen, met ongeveer 5.500 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen en 517 pakket- en briefautomaten zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met ruim 35.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 7,4 miljoen brieven. Onze focus ligt op kwaliteit voor klanten, het creëren van kansen voor onze mensen en het toevoegen van waarde voor stakeholders door groei, digitalisering en duurzaamheidsinitiatieven.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. Om zo duurzaam mogelijk te bezorgen, maken we veel kilometers te voet of met de (elektrische) fiets, bieden we vernieuwende stadslogistiek, maken we gebruik van schonere brandstoffen en zetten we elektrische bussen en licht elektrische vrachtvoertuigen in. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,1 miljard in 2022, waarvan 61% afkomstig uit e-commerce activiteiten. PostNL biedt klanten post- en pakketbezorging, logistieke oplossingen voor e-commerce en cross-border solutions.