PostNL meldt genormaliseerde EBIT van € (20) miljoen in Q3 2022
Den Haag
PDF press release (EN)
PDF persbericht (NL)
Financiële resultaten derde kwartaal 2022
In € miljoen | 3e kw. 2021 | 3e kw. 2022 | % mutatie | 9 mnd 2021 | 9 mnd 2022 | % mutatie |
Omzet | 729 | 709 | -3% | 2.530 | 2.261 | -11% |
Genormaliseerd EBIT | 23 | (20) | 216 | 23 | -89% | |
waarvan niet-terugkerend en gerelateerd aan Covid-19 verondersteld | 5 | 1 | 74 | 2 | ||
Vrije kasstroom | 10 | (49) | 223 | (39) | ||
Genormaliseerd totaalresultaat | 27 | (3) | 196 | 50 | -75% |
Hoofdpunten derde kwartaal 2022
- De hoge inflatie en het lage consumentenvertrouwen zetten de consumentenbestedingen en de e-commerce groeiverwachtingen onder druk en hebben een aanzienlijke impact op het kostenniveau
- Binnenlandse volumegroei bij Pakketten ongeveer 1%; totaalvolume -1,1%, door dalende internationale activiteiten
- Volumes bij Mail in Nederland: -9,3% in lijn met de verwachting
- Ontwikkeling vrije kasstroom door daling genormaliseerde EBIT en fasering werkkapitaal
- CO2-efficiëntie verbetert met 23% ten opzichte van jaareinde 2021
CEO statement
Herna Verhagen, CEO van PostNL: “De macro-economische omgeving is verslechterd en veroorzaakt meer tegenwind. Het ongekend hoge niveau van de inflatie zet de arbeidskosten verder onder druk. In combinatie met het lage consumentenvertrouwen leidt dit tot een duidelijk effect op de bestedingen van de consument. Fysieke winkels en webshops geven nu aan dat de voorraden groeien. We verwachten dat deze tegenwind ook de komende kwartalen voort blijft duren, wat leidt tot aanhoudende onzekerheid.
We passen, binnen de grenzen van de krappe arbeidsmarkt, de capaciteit van ons netwerk voortdurend aan de volumes aan. Zo behouden we de nodige flexibiliteit voor ons piekseizoen en kunnen we de kwaliteit van onze dienstverlening voor klant en consument waarborgen. We zijn zoals altijd voorbereid op een druk seizoen met bij Pakketten volumes die naar verwachting min of meer vergelijkbaar zullen zijn met vorig jaar. Op piekdagen staan we klaar om twee keer zoveel pakketten te bezorgen dan op een gewone dag. En natuurlijk verwachten we weer talloze kerst- en nieuwjaarskaarten te bezorgen. Het vierde kwartaal wordt het sterkste kwartaal van het jaar en levert de belangrijkste bijdrage aan ons totaalresultaat in 2022.
De sterke financiële positie van PostNL zeker stellen in deze lastige omgeving blijft heel belangrijk. We nemen alle benodigde maatregelen om het effect van de hogere kosten en een vertraagde volumeontwikkeling op te vangen. Daarnaast stemmen we de investeringen af op de volumes en hanteren we een strikt werkkapitaalbeheer.”
Over PostNL
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Met onze post- en pakketbezorgers die overal komen, met ruim 4.800 PostNL-punten en 11.000 brievenbussen zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met ruim 37.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,2 miljoen pakketten en 8 miljoen brieven. Onze focus ligt op kwaliteit voor klanten, het creëren van kansen voor onze mensen en het toevoegen van waarde voor stakeholders door groei, digitalisering en duurzaamheidsinitiatieven.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. Om zo duurzaam mogelijk te bezorgen, maken we veel kilometers te voet of met de (elektrische) fiets, bieden we vernieuwende stadslogistiek, maken we gebruik van schonere brandstoffen en zetten we elektrische bussen en licht elektrische vrachtvoertuigen in. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,5 miljard in 2021. PostNL biedt klanten post- en pakketbezorging, logistieke oplossingen voor e-commerce en cross-border solutions.