PostNL meldt genormaliseerde EBIT van € 33 miljoen en een vrije kasstroom van € 52 miljoen in eerste kwartaal 2022
Uitdagende macro-economische klimaat beïnvloedt ontwikkeling e-commerce
Den Haag
PDF press release (EN)
PDF persbericht (NL)
Financiële resultaten eerste kwartaal 2022
in € miljoenen | 1e kw. 2021 | 1e kw. 2022 | % mutatie |
Omzet | 962 | 806 | -16% |
Genormaliseerd EBIT | 130 | 33 | -75% |
waarvan verondersteld als niet-terugkerend en gerelateerd aan Covid-19 | 42 | 1 | |
Vrije kasstroom | 159 | 52 | -67% |
Genormaliseerd totaalresultaat | 112 | 34
| -69% |
Ontwikkelingen eerste kwartaal 2022
- Resultaatontwikkeling in de eerste twee maanden van het jaar in lijn met verwachting, met extra druk op e-commerce volumes en kosten sinds het begin van de oorlog in Oekraïne
- Volumes bij Pakketten stegen met 3,9% gecorrigeerd voor het eenmalige effect gerelateerd aan Covid-19; per saldo daalde het volume met 19,5% als gevolg van minder eenmalig volume, zoals verondersteld, en de verwachte ontwikkeling van internationale activiteiten
- Volumes bij Mail in Nederland -7,4%, met substitutie conform verwachting
- Sterke ontwikkeling kasstroom
- Toename van de CO2-efficiëntie van 15% ten opzichte van heel 2021, een verdere verbetering van PostNL’s ecologische voetafdruk
CEO statement
Herna Verhagen, CEO PostNL: “De oorlog in Oekraïne blijft uitermate zorgwekkend en heeft ernstige gevolgen voor miljoenen mensen. Dit veroorzaakt extra onzekerheid voor het algehele economische klimaat, waar nu ook sprake is van nieuwe lockdowns in China vanwege Covid-19. Dit leidt tot verdere inflatiedruk, zichtbaar in stijgende brandstofprijzen en loonkosten, naast aanhoudende verstoringen in mondiale ketens. De samenstelling van de consumentenbestedingen kan tijdelijk verschuiven in de richting van diensten, ook vanwege de stijgende prijzen van sommige goederen, wat door kan werken in de ontwikkeling van de internetverkopen.
De resultaatontwikkeling verliep in de eerste twee maanden van het jaar in lijn met onze verwachtingen. Sinds het begin van de oorlog in Oekraïne ervaren we echter druk op de pakketvolumes en hogere kosten dan voorzien. Dat heeft geleid tot een lagere resultaten bij Pakketten dan verwacht, al bleef ons marktaandeel daarbij stabiel. Het resultaat bij Mail in Nederland was solide en de voortgaande substitutie ontwikkelde zich in lijn met de verwachtingen. Zoals verwacht daalde de bijdrage van de internationale activiteiten in vergelijking met vorig jaar.
De ontwikkeling van de kasstroom was het eerste kwartaal van 2022 opnieuw sterk. Dat heeft onze financiële positie verder verbeterd. Ondertussen blijven wij onze strategie uitvoeren door ons te richten op een uitstekende ervaring voor onze klanten door versnelling van de digitale transformatie en de verdere verduurzaming van onze organisatie. Daarbij bouwen we voort op onze sterke financiële positie. Als altijd streven we ernaar een maatschappelijk verantwoorde werkgever en partner voor onze bezorgondernemers te zijn, waarbij mensen met plezier bij en voor ons werken, in lijn met wet- en regelgeving en op een duurzame manier.
Op dit moment verwachten we dat 2022 een uitdagender jaar wordt dan eerder voorzien door hogere kostenstijgingen en een verminderde zichtbaarheid op volumes. Daarom passen we onze vooruitzichten voor 2022 voor de genormaliseerde EBIT aan naar € 170 miljoen - € 210 miljoen. We zetten ons strikt werkkapitaalbeheer voort en stemmen de investeringen af op de lagere volumeprognoses. Daarmee bevestigen we onze vooruitzichten voor een vrije kasstroom van € 110 miljoen - € 140 miljoen in 2022.”
Over PostNL
Wij zijn PostNL, we zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5.800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, en ruim 900 pakket- en briefautomaten die openstaan voor diverse vervoerders, en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. We leveren een scala aan diensten, waaronder post- en pakketbezorging, logistieke e-commerce oplossingen en cross-border solutions. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 6,9 miljoen brieven. Onze inzet is gericht op klanttevredenheid, het bieden van kansen aan ons personeel en het genereren van waarde voor onze stakeholders via groei, digitalisering en duurzaamheid.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. En zetten in op duurzaamheid en maken veel kilometers te voet en met de fiets, maken steeds vaker gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen, en bieden vernieuwende stadslogistiek aan. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,2 miljard in 2023, waarvan 62% afkomstig uit e-commerce activiteiten.