Menu

Medische post versturen

Zo verstuur je veilig en snel medisch materiaal

Medische post bevat belangrijke informatie. Ook kan de inhoud ervan bederfelijk zijn. Het verpakken en versturen van medische post moet daarom zorgvuldig gebeuren. Hieronder lees je hoe je medische post op de juiste manier verpakt en verstuurt. Zo is je medische zending goed beschermd en voldoe je aan de regels.

Wat is medische post?

Onder medische post verstaan we diagnostische zendingen, hielprikjes en trombosekaarten. Diagnostische zendingen bevatten menselijke of dierlijke materialen die verzonden moeten worden voor diagnose of onderzoek. Denk aan buisjes bloed, urine, weefsel of menselijke uitwerpselen.

Hoe verstuur je medische post?

Ben je consument en verstuur je eenmalig? Dan kun je medische post gewoon met postzegels, met de postzegelcode of op een PostNL-locatie versturen. Bereken je tarief

Ben je zakelijke klant? Dan maak je gebruik van Mijn PostNL of van een andere zakelijke frankeermethode, zoals je gewend bent.  

Diagnostisch materiaal verpakken en versturen

Menselijke of dierlijke materialen, zowel vloeibaar als vast, vragen om extra aandacht bij het versturen. Het gebruik van het medische post logo en een goede verpakking is zeer belangrijk (vooral bij diagnostisch materiaal). Hoe verpak en verstuur je deze materialen? En aan welke regels moet je zending voldoen? 

Doorloop de volgende stappen:

  1. Gebruik een buisje of flesje van glas of kunststof om het medisch materiaal in te doen. 
  2. Rol het buisje of flesje in een absorberend materiaal, zoals keukenpapier of watten. Mocht het buisje of flesje breken of lekken, dan wordt alle vloeistof opgenomen.
  3. Verpak het geheel in een lek- en luchtdichte verpakking. Bijvoorbeeld een gesloten plastic zak.
  4. Kies voor een stevige buitenverpakking. De verpakking mag niet groter zijn dan 330 x 265 x 32 mm (l x b x h). Check ook of je verpakking voldoet aan de verpakkingseisen voor het versturen van diagnostisch materiaal.
  5. Controleer of je zending voldoet aan de internationale regels voor het versturen van diagnostisch materiaal. Dankzij de regels worden mensen beschermd tegen de risico’s bij het transport van deze stoffen.
  6. Belangrijk: plaats altijd een medische post logo op je de envelop of envopak. Download hieronder de logo's en lees de handleiding medische post logo.

    Medische Post-logo AI, voor drukwerk in InDesign + Illustrator (AppleMacIntosh)
    Medische Post-logo EPS, voor drukwerk in overige applicaties (o.a. Windows)
    Medische Post-logo JPG, voor schermtoepassingen (websites, PowerPoint, Word)
    Medische Post-logo PDF, ter voorbeeld, niet gebruiken voor reproductie

  7. Frankeer je zending en zet duidelijk de NAW-gegevens en afzendgegevens op de envelop. Stuur je de medische post naar een postbus of een huisadres? Dan moet je de envelop frankeren. De kosten hangen af van de verpakking, gewicht, afmetingen en manier van aanbieden. Bereken je tarief. Stuur je jouw zending naar een antwoordnummer, dan is frankering niet nodig.
  8. Doe je zending in een brievenbus.
Bekijk de handleiding medische post-logo

Versturen in het weekend en tijdens feestdagen

Wil je diagnostische zendingen, hielprikjes of trombosekaarten versturen in het weekend? Doe dit dan vóór zondag 17.00 uur in één van de brievenbussen voor medische post. Zo word je zending op maandag tussen 08.00 en 18.00 uur bezorgd. 

Tijdens de feestdagen bezorgen we jouw medische post op de eerstvolgende werkdag. Dit kan dus later zijn dan je van ons gewend bent. Bekijk de aangepaste aanlever- en bezorgdagen rondom de feestdagen van medische diagnostische zendingen. Kies voor ‘medische diagnostische zendingen’. 

Medische pakketten versturen

Past je medische zending niet door de brievenbus? Of wil je dat je medische pakketten ’s nachts, gekoeld of in het buitenland wordt geleverd? Met geconditioneerd vervoer van Pharma & Care kun je medicijnen en medische hulpmiddelen versturen op een constante temperatuur, beveiligd en onder de juiste hygiënische omstandigheden. 

Iets voor jou? Meer over geconditioneerd vervoer.

Heb je nog vragen?

Neem gerust contact op met je accountmanager of bel naar onze zakelijke klantenservice via 088-868 68 68. We helpen je graag.

Neem direct contact op met PostNL

Chatten

Start direct een chatgesprek met een van onze adviseurs. Voor vragen over Track & Trace verzoeken wij je te kiezen voor een andere contactoptie.

Direct chatten

WhatsApp met PostNL

We zijn tijdelijk niet bereikbaar via WhatsApp