Terug naar home
Terug naar home

Een vitale samenleving

We zorgen voor verbinding

PostNL vindt het belangrijk dat iedereen mee kan blijven doen in de samenleving. Via het PostNL Bijzondere Momenten Fonds helpen we mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Dit doen we door onze mensen, ons netwerk en onze middelen in te zetten. Onder andere als partner van Stichting Kinderpostzegels, Stichting Jarige Job, het Leger des Heils, het Nationaal Ouderenfonds en Eén tegen eenzaamheid.

PostNL Bijzondere Momenten Fonds

Met het PostNL Bijzondere Momenten Fonds helpen we mensen die een extra steuntje in de rug nodig hebben. We bezorgen speciale kaartjes en pakketjes op bijzondere momenten, we zamelen in, we melden eenzaamheid, steunen ontmoetingsplekken en helpen deuren te openen zodat mensen zich weer verbonden voelen met de samenleving. Ook roepen we regelmatig mensen op om mee te helpen en bij te dragen. Zo kunnen we samen met andere organisaties ervoor zorgen dat mensen zich weer verbonden voelen met elkaar en met de samenleving. 
 

Welke initiatieven steunt het fonds?

  • Leger des Heils
  • Stichting Jarige Job
  • Nationaal Ouderenfonds
  • Eén tegen eenzaamheid
  • Stichting Kinderpostzegels
  • Koningsspelen

Samenwerkingen duurzaam werkgeverschap

We werken met duizenden collega's bij PostNL, binnen en buiten Nederland. We vinden het belangrijk dat iedereen het prettig vindt om hier te werken en zo kan bijdragen aan het succes van ons bedrijf. We werken aan o.a. betrokkenheid en diversiteit Betrokkenheid van medewerkers resulteert indirect in een gezondere organisatie.

Diversiteitscharter

Het nastreven van culturele, sociale en etnische diversiteit is een onderdeel van onze identiteit als organisatie. PostNL streeft ernaar om de principes van gelijke kansen en diversiteit voor iedereen toe te passen. PostNL zet zich daarom in voor minimaal één concrete uitdaging die zich richt op het bevorderen van diversiteit en inclusiviteit: minimaal 15% van de managementtrainees die we aannemen heeft een migratieachtergrond.

Charter Talent naar de top

We doen mee aan de Charter Talent naar de Top. Met als doel om meer vrouwelijk talent op topposities aan te nemen, door te laten groeien en te behouden. We bevorderen een evenredige verdeling en dat doen we binnen de vereisten van de wet gelijke behandeling. We bevorderen ook een evenwicht in de verhouding man/vrouw in managementposities. We hechten waarde aan diversiteit en gelijkheid en daarom is het belangrijk om aandacht te blijven besteden aan dit onderwerp. Het ultieme doel is dat het percentage mannen en vrouwen in managementposities in evenwicht is met elkaar.

Agora

PostNL is partner in het Agora Network. In dit netwerk komen verschillende soorten talenten uit alle hoeken van de wereld samen. Met al die verschillende achtergronden en invalshoeken kunnen organisaties het verschil maken. Want naast de arbeidsmarkt, worden ook de klanten van veel organisaties diverser. Samen zetten we ons in voor de bevordering van interne culturele diversiteit. Niet alleen in de onderlagen, maar juist in de lagen daarboven, want daar kunnen we het verschil maken.

Samenwerkingen duurzaam ondernemen

We zijn een logistiek bedrijf. Onze enorme vloot, locaties door het hele land en dagelijkse lijnexploitatie hebben een aanzienlijke impact op het milieu. We streven ernaar om zo duurzaam mogelijk te zijn. Daarom zijn we continu bezig om deze impact zo veel mogelijk te beperken. We werken samen met verschillende organisaties om onze impact op het milieu zo veel mogelijk te verminderen. Zo doneren we de opbrengst van groene post aan Natuurmonumenten en ontwikkelden we met Thuiswinkel.org de Bewust Bezorgd CO2 tool.

Thuiswinkel.org – “Bewust bezorgd”

Thuiswinkel.org is de brancheorganisatie voor de e-commerce sector in Nederland. Ze vertegenwoordigen de belangen van webshops, leveranciers van logistieke diensten en andere aandeelhouders binnen deze branche. Een belangrijk aandachtsgebied van Thuiswinkel.org is duurzaamheid en CO2-efficiëntie in de toeleveringsketen. Thuiswinkel.org heeft daarom de Bewust Bezorgd CO2-rekentool ontwikkeld samen met marktleiders als bol.com, Wehkamp, Coolblue, Otto, DHL, Dynalogic en PostNL. Met deze rekentool is het mogelijk om de uitstoot van CO2 per pakje te registreren en monitoren. Daarnaast is het mogelijk om bewustzijn te creëren bij consumenten, door de tool weer te geven tijdens het afrekenen in de webwinkel en de meest duurzame bezorgoptie te tonen.

Shopping Tomorrow

Thuiswinkel.org heeft samen met andere brancheorganisaties het onderzoeksplatform ShoppingTomorrow opgezet, om te identificeren hoe consumenten in de toekomst online zullen winkelen. PostNL is medeoprichter van dit platform en draagt elk jaar op verschillende manieren bij aan verschillende expertgroepen. We leveren een bijdrage aan de volgende expertgroepen: Duurzaam verpakken, eten bezorgen, databeveiliging en circulaire economie.

Samenwerking IPC Drivers Challenge

PostNL doet mee aan de Drivers Challenge van International Post Corporation (IPC). Het voordeel van dit programma is dat PostNL-bestuurders zich bewust worden van hoe ze brandstof kunnen besparen. Er wordt eerst een nationale wedstrijd georganiseerd voor alle PostNL-bestuurders waarbij rijvaardigheden en brandstofverbruik worden gemeten. De winnaars doen mee aan de internationale IPC Drivers Challenge die elk jaar in een ander Europees land wordt gehouden.

Neem contact op met sponsoring@postnl.nl voor vragen over ons sponsoringsbeleid.

Samenwerking stichting Missing Chapter

De Raad van Kinderen, een initiatief van stichting Missing Chapter en Unicef Nederland, helpt ons bij het ontwikkelen van strategieën voor belangrijke onderwerpen met een duurzamere wereld als gevolg. PostNL is een van de zestig bedrijven die een Raad van Kinderen heeft. Onze Raad bestaat uit leerlingen van groep 7 en 8 van de Liduina Basisschool in Den Haag.