Meer dan 50% van de omzet van PostNL gerelateerd aan e-commerce
The Hague
Lees het hele persbericht:
Engelse versie (geheel)
Nederlandse versie
Financiële hoofdpunten Q1 2019
- Omzet stijgt naar € 684 miljoen (Q1 2018: € 674 miljoen)
- Onderliggend cash bedrijfsresultaat € 31 miljoen (Q1 2018: € 32 miljoen)
- Winst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten € 15 miljoen (Q1 2018: € 23 miljoen)
Operationele hoofdpunten
- 16% volumegroei bij Pakketten
- Volume geadresseerde post daalt met 9,8%; aangepaste volumedaling 9,1% (gecorrigeerd voor één werkdag)
- Bezorgkwaliteit blijft stabiel op 95%
- Kostenbesparing van € 12 miljoen gerealiseerd, voortzetting tempo laatste kwartaal 2018
- Definitieve cao-akkoorden bereikt
Vooruitzichten 2019 bevestigd
- Verwacht onderliggend cash bedrijfsresultaat 2019 tussen € 170 miljoen en € 200 miljoen
Bericht van de CEO
Herna Verhagen, CEO PostNL: “Dit jaar bouwen we door aan een sterke basis voor verdere groei. Stap voor stap realiseren we onze strategie om uit te groeien tot de favoriete bezorger van de klant in zowel post als e-commerce logistieke diensten.
In het eerste kwartaal van 2019 kwam 51% van onze omzet uit e-commerce activiteiten, een bewijs dat we onze transformatie realiseren. Het onderliggende cash bedrijfsresultaat was ongeveer gelijk aan vorig jaar. We blijven ons richten op het verbeteren van de operationele resultaten bij Pakketten en houden aandacht voor het realiseren van onze kostenbesparingsplannen bij Mail in Nederland. We bevestigen onze vooruitzichten voor 2019.
Vandaag organiseren we onze Capital Markets Day ‘Focus on our potential’. We zullen toelichten hoe we de balans tussen aanhoudende volumegroei, winstgevendheid en cashflow bij Pakketten verder gaan verbeteren.”
Over PostNL
Wij zijn PostNL, de bezorgers van iedereen. Met onze post- en pakketbezorgers die overal komen, met ongeveer 5.500 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen en 517 pakket- en briefautomaten zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. Met ruim 35.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving. Op een doordeweekse dag bezorgen we in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 7,4 miljoen brieven. Onze focus ligt op kwaliteit voor klanten, het creëren van kansen voor onze mensen en het toevoegen van waarde voor stakeholders door groei, digitalisering en duurzaamheidsinitiatieven.
We optimaliseren en ondersteunen onze fysieke netwerken door inzet van slimme digitale oplossingen en introduceren nieuwe proposities die van waarde zijn voor onze klanten. We streven naar duurzame arbeidsrelaties door een goede werk- en opdrachtgever te zijn voor alle mensen die bij en voor ons werken. Om zo duurzaam mogelijk te bezorgen, maken we veel kilometers te voet of met de (elektrische) fiets, bieden we vernieuwende stadslogistiek, maken we gebruik van schonere brandstoffen en zetten we elektrische bussen en licht elektrische vrachtvoertuigen in. PostNL N.V. is een beursgenoteerd bedrijf met een omzet van €3,1 miljard in 2022, waarvan 61% afkomstig uit e-commerce activiteiten. PostNL biedt klanten post- en pakketbezorging, logistieke oplossingen voor e-commerce en cross-border solutions.