1. Zorg dat je mobile friendly bent
Het aandeel van mobiele aankopen steeg in het eerste half jaar van 2024 van 25% naar 28%, en consumenten zijn ook steeds vaker bereid om duurdere producten via hun smartphone af te rekenen.
Wat kun je doen?
Tja, een verrassing kan het anno 2024 niet meer zijn, toch komen we in de praktijk nog steeds webshops tegen die mobiel niet lekker lopen. Zorg er dus voor dat je webshop volledig geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, zodat klanten gemakkelijk en snel kunnen afrekenen. Een eenvoudige en snelle mobiele check-out is hierbij essentieel.
2. Bied diensten aan, naast je producten
Hoewel het aantal online aankopen van producten met 4% is afgenomen, blijft de dienstensector groeien met 13% meer online uitgaven dan vorig jaar. Vooral verzekeringen en tickets voor evenementen laten een flinke stijging zien.
Wat kun je doen?
Hoewel sommige productcategorieën het moeilijker hebben, kun je kijken naar mogelijkheden om diensten aan te bieden via je webshop. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van abonnementen of servicegerelateerde producten. Dit kan je omzet verhogen en zorgt ervoor dat klanten vaker bij jou terugkomen.

Er is een afname in het aantal online aankopen in de categorieën Schoenen & Personal Lifestyle en Food/Near Food, die beide met 11% zijn gedaald.
Thuiswinkel Markt Monitor HY12024
3. iDeal populairste betaalmethode
Het aantal aankopen dat is afgerekend met iDeal groeit verder, terwijl het gebruik van creditcards licht daalt. Dit laat zien dat consumenten de voorkeur geven aan vertrouwde en eenvoudige betaalopties.
Wat kun je doen?
Zorg ervoor dat jouw webshop de populairste betaalmethoden, zoals iDeal, optimaal ondersteunt. Een snelle en veilige betaling verhoogt de kans dat je klant de bestelling afrondt.
4. Ga internationaal
Nederlanders kopen meer en meer in China: de aankopen zijn met maar liefst 68% gestegen met een gemiddelde € 41 per aankoop. Interessant is dat buitenlandse shoppers die bij Nederlandse webshops aankopen doen, gemiddeld € 101 per aankoop doen.
Wat kun je doen?
Laat je niet afschrikken door de giga groei van aankopen bij Chinese webshops. Blijf je focussen op die buitenlandse klanten die Nederlandse webshops weten te vinden én daar goed geld uitgeven. Laat je inspireren door hoe Phone Factory groeide door internationaal te gaan.
Nog meer Thuiswinkel Markt Monitor cijfers
Aantal online aankopen:
- Aantal aankopen in het eerste half jaar van 2024: 173 miljoen
- Dalingen in aantal aankopen: -2% tov dezelfde periode in 2023
Uitgaven aan producten:
- Aantal online productaankopen: 145,6 miljoen (-4% tov 2023)
- Grootste dalingen in de categorieën: Schoenen & Personal Lifestyle en Food/Nearfood (-11%)
Online uitgaven aan diensten:
- Aantal online aankopen van diensten: 27,5 miljoen (+9%)
Cross-border aankopen:
- Aantal cross-border aankopen: 20,3 miljoen (+6%)
- Aankopen in China: 6 miljoen (+68%), gemiddeld € 41 per aankoop
- Aankopen in Duitsland: € 110 per aankoop
- Aankopen in Nederland: € 101 per aankoop
Gebruik van smartphones voor online aankopen:
- Aandeel mobiele aankopen: 28% (+1%)
- Grotere bestedingen via smartphone
Betalingsmethoden:
- Toename in gebruik van iDeal, afnemend gebruik van creditcards