Starten in coronatijd
De liefde voor bloemen zit bij Remko in het DNA. Letterlijk, want hij komt uit een familie van bloementelers. In coronatijd begon het te kriebelen. Al jaren hadden hij en zijn medeoprichters het idee om iets te doen met betaalbare abonnementen op bloemen. Maar dit was het ideale moment om er echt werk van te maken. Iedereen zat thuis zonder geld uit te geven. Bovendien hadden de mensen wel behoefte aan wat hoop en liefde.
Trap op de rem
Het bedrijf kwam bij PostNL terecht en kreeg daar een accountmanager die gespecialiseerd was in start-ups. Niet alles liep meteen soepel. Remko, die onder andere over de logistiek gaat, vertelt: ‘PostNL werd in coronatijd natuurlijk overspoeld met bestellingen. Dus die trapten soms bij ons op de rem. Maar wij wilden juist meer. Dat was onhandig, maar we zijn er steeds weer op een goede manier uitgekomen. Daardoor konden we ook echt verder groeien.’
"Onze klanten vinden het heel fijn dat ze de bezorging continu kunnen aanpassen."
Remko Nieuwesteeg, Medeoprichter & Eigenaar
Bezorgopties vallen in de smaak
En groeien deden ze. Waar het bedrijf eerst alleen boeketten bezorgde op vrijdag, bleek dat al gauw niet meer genoeg. Daarom kun je de boeketten nu van woensdag tot en met zaterdag laten bezorgen. En als je overdag niet thuis bent, is ’s avonds ook een optie. Remko: ‘Klanten zijn gewend aan hoge flexibiliteit, dus wij volgen hun behoeftes.’
Al die extra flexibiliteit zorgt voor meer blije klanten, vertelt Remko. ‘Onze klanten vinden het heel fijn dat ze de bezorging continu kunnen aanpassen. We proberen het zo makkelijk voor ze te maken dat ze in 2 klikken een andere dag en tijd kunnen kiezen.’ Ook de bezorgopties in de PostNL-app vallen goed in de smaak. ‘We krijgen soms mailtjes met: doe maar links van de garagedeur. Het is dan heel fijn om mensen op de PostNL-app te wijzen. Zo kunnen ze zelf aangeven waar hun boeket neergezet mag worden.’
Met zorg verpakt en verstuurd
Bloemenvandeteler.nl wil niet alleen inspireren om liever voor onszelf te zijn, maar ook voor de wereld om ons heen. Boeketten pakken ze bijvoorbeeld niet in met plastic, maar met papier. Ook over de verpakking is goed nagedacht, vertelt Remko. ‘In het begin verstuurden we wat grotere dozen. Maar onze klanten vonden dat niks. Dus we besloten een nieuwe doos te ontwerpen en pakten dat grondig aan.’ Het resultaat is een verpakking die precies groot genoeg is voor ieder boeket. Beschermend genoeg, maar niet onnodig dik. Een stuk makkelijker om weg te gooien!
Ook op het gebied van transport kijkt Bloemenvandeteler.nl hoe het beter kan. Samen met PostNL zorgen ze voor minder transportbewegingen. Remko legt uit: ‘Normaal gaat er een busje naar een bloemist en vanaf daar weer naar een huis. Of klanten rijden zelf naar de bloemist voor een boeket. Die schakel vervult PostNL bij ons. Maar wel op een veel efficiëntere manier dan wanneer er een halfleeg busje met bloemen heen en weer rijdt.’
"Naast positieve reviews zien we ook dat klanten vaak terugkomen. Dat bewijst ook wel dat we iets goed doen."
Remko Nieuwesteeg, Medeoprichter & Eigenaar
Gouden formule
Met betaalbare boeketten in de vorm van abonnementen heeft het bedrijf een gouden formule in handen. Waar ze dat aan merken? Remko: ‘Naast positieve reviews zien we ook dat klanten vaak terugkomen. Er is altijd wel een reden om een abonnement tijdelijk op te zeggen. Een vakantie, een verhuizing of een persoonlijke reden. Maar vroeg of laat komen klanten toch wel een keer terug. Dat bewijst ook wel dat we iets goed doen.’
Klaar voor de zakelijke markt
Bloemenvandeteler.nl is dan ook klaar voor een nieuwe stap: de zakelijke markt. ‘We denken dat bloemen voor zakelijke bezorging nog wel wat hipper kunnen. Bovendien hebben we qua duurzaamheid een stapje voor op anderen én kunnen we maatwerk leveren. Denk aan een boeket ingepakt in je eigen huisstijl.’ Zo verspreidt Bloemenvandeteler.nl straks nóg meer liefs!
Over Bloemenvandeteler.nl
Bloemenvandeteler.nl wil mensen inspireren en helpen om vaker lief te zijn voor zichzelf en voor anderen. Om dat voor elkaar te krijgen, zet het bedrijf in op betaalbare abonnementen. Dat kan doordat ze hun bloemen direct inkopen bij de kwekers. Zo blijft de keten kort en zijn de bloemen supervers!