Verminderen postretouren

Bespaar kosten op onbezorgbare post

Wist je dat vanwege fouten in adressering gemiddeld één procent van je post teruggestuurd wordt? Omdat je je doelgroep niet bereikt, loop je eventuele opbrengsten mis. PostNL biedt verschillende diensten aan om retourzendingen te verminderen.

Voordelen verminderen postretouren

  • Bereik een groter deel van je doelgroep 
  • Bespaar op de verwerking van retourzendingen 
  • Verbeter je imago als verzender 
  • Minder onnodige print- en verzendkosten

Bespaar geld en voorkom retouren

Fouten in je relatiebestanden zijn bijna onvermijdelijk. Per jaar verhuist ongeveer zeven procent van alle Nederlanders en drie procent van de bedrijven in Nederland. Iedere onjuiste of onvolledige adressering zorgt voor een retourzending. Door juiste adressering voorkomt je retourzendingen en bespaar je geld. Ook bereik je bij de volgende mailing een groter deel van je doelgroep.

Wat kun je zelf doen om postretouren te verminderen?

Met een aantal eenvoudige stappen zorg je er zelf voor dat de datakwaliteit van je adressenbestand op korte termijn verbetert: 

  • Controleer het adres
    Veel klanten vullen tegenwoordig zelf adresgegevens in via je website of webwinkel. Een fout is hierbij snel gemaakt. Je bewaakt de kwaliteit van je klantbestand door je klant foutgevoelige adresgegevens zoals de postcode en het huisnummer twee keer in te laten vullen. Een andere mogelijkheid is om het ingevoerde adres automatisch te laten controleren. Je weet dan meteen of het adres juist is. 
  • Maak het eenvoudig om wijzigingen door te geven
    Voor je klanten is het eenvoudig om telefonisch of via het internet adreswijzigingen aan je door te geven. Een andere suggestie is om op de achterzijde van je envelop een retourformulier aan te bieden. Velden als ‘Reden van retour’ en ‘Indien bekend nieuw adres’ zijn van belang voor de volledigheid van je databestand. Nadat de envelop door de ontvanger retour is gestuurd, verwerk je de wijzigingen zo snel mogelijk in je systeem. 
  • Gebruik actuele adressenbestanden
    Voor het werven van nieuwe klanten zijn actuele gegevens van belang. Zo voorkom je dat je een mogelijke klant aanschrijft die al verhuisd is of niet meer tot je doelgroep behoort. Je vergroot de conversie en het succes van je mailing en voorkomt onnodige retouren en kosten. Ook bij bestaande klanten is het gebruik van een actueel adressenbestand belangrijk. Als je een klant aanschrijft op een onjuist adres of de verkeerde contactpersoon vermeldt, komt dat slordig en ongeïnteresseerd over. 
  • Verwerk de informatie van je retourzendingen
    Op post die niet bezorgd kan worden of door de ontvanger wordt geretourneerd, staat vaak informatie over de reden. Het kan zijn dat de vorige bewoner verhuisd is, niet bekend is op het adres of het adres een fout bevat. Deze informatie gebruik je om het adres in je database te controleren en aan te passen.

Hoe helpen wij je om postretouren te verminderen?

Adrescontroles

Cendris, dochteronderneming van PostNL, helpt je bij de verbetering van je database. Voor verzending krijg je advies over je klantgegevens, waardoor je ervoor zorgt dat je over correcte en actuele bestanden beschikt. Voorbeelden van diensten die Cendris levert: 

  • AdresXpress (Business)
    Je klantgegevens al bij de invoer controleren en valideren in je crm-systeem of webshop via onze webservices? Lees meer over de mogelijkheden.
  • Mailbaarheidscheck
    Je klantbestand retour met daarin gemarkeerd welke naw-gegevens van een persoon of bedrijf juist zijn en dus gemaild kunnen worden? Lees meer over het laten controleren van je bestand.
  • Datacorrectie
    Je klantbestand retour met daarin gecorrigeerde naw-gegevens inclusief het nieuwe adres waarnaar de persoon of het bedrijf verhuisd is, zodat je deze direct kunt benaderen? Lees meer over het laten controleren van je bestand.
  • Dataverrijking
    Uitbreiding van je klantbestand met gegevens over geslacht, telefoonnummer, branche of rechtsvorm. Lees meer over de mogelijkheden.

Verwerking van je retourzendingen

Ontvang je regelmatig retourzendingen? Wij helpen je bij de verwerking hiervan. PostNL digitaliseert de retourzendingen die je ontvangt. Het resultaat: een databestand waarin de naw-gegevens van je retourzendingen zijn opgenomen met de reden van retour en de unieke mailcode van de retourzending. Zo kun je snel en gericht de adressen in je database aanpassen. Bovendien vermijdt je zo onnodige print-, verzend en retourkosten bij je volgende mailing en verhoog je de conversie van je toekomstige mailings.

Meer informatie? Kijk op postnl.nl/shore of neem contact op via dataverwerking@postnl.nl.