Rijden met minder CO2-uitstoot met HVO100
Sinds april 2024 voegt PostNL jaarlijks ongeveer 4 miljoen liter HVO100 toe aan het Europese dieselnetwerk. Een mooie volgende stap in het duurzamer en schoner wegtransport, want hiermee komt er jaarlijks tot 12 kiloton minder CO2 in het milieu terecht. Dit is vergelijkbaar met 5000 benzineauto’s die een jaar lang rijden. Hiermee leveren we een significante bijdrage om de uitstoot van de transportsector te verminderen.
HVO100 in het Europese netwerk
In Nederland gebruiken we al HVO100, maar we willen deze stap ook internationaal zetten. Daarom hebben we een nieuwe standaard neergezet voor de markt: we kopen net zoveel biobrandstof in als jaarlijks nodig is voor al ons internationale transport op de weg in Europa. Dit wordt aan het Europese dieselnetwerk toegevoegd. Deze oplossing vermindert net zoveel uitstoot als wanneer onze vrachtauto’s direct op HVO100 hadden kunnen rijden. Een grote stap waar we trots op zijn. Samen met onze klanten, last-mile partners en de hele logistieke sector willen we het totale Europese wegtransport verduurzamen. Met dit initiatief nemen wij het voortouw.
Wat is HVO100?
Onze toekomstplannen
Als toonaangevende e-commerce speler voelen we een enorme verantwoordelijkheid om bij te dragen aan een duurzame samenleving. Dagelijks werken we dan ook aan de verbetering van de impact in de hele bezorgketen. Bijvoorbeeld door over te schakelen op een elektrisch wagenpark en door samen met de markt te werken aan oplossingen die bijdragen aan een circulaire economie. PostNL heeft zijn klimaatstrategie verder verfijnd en een ambitieuzere CO2-uitstootreductiedoelstelling neergelegd bij het Science Based Targets-initiatief (SBTi). In 2040 willen we nagenoeg geen impact meer hebben op het klimaat, 10 jaar eerder dan het Klimaatakkoord vraagt. De opschaling van duurzame brandstof is weer een belangrijke stap in het bereiken van deze doelstellingen.
Veel gestelde vragen HVO100
HVO100 staat voor 100% Hydrotreated Vegetable Oil en is een hernieuwbare brandstof voor dieselmotoren. Het wordt gemaakt van plantaardige oliën, afval- en reststoffen en ander organisch materiaal. HVO100 stoot wel 90% minder CO2 uit dan gewone diesel, omdat het hernieuwbare grondstoffen gebruikt.
Je kunt HVO100 gewoon in je dieselauto gebruiken.
PostNL let er ook op waar de gebruikte biobrandstoffen vandaan komen. Voor onze HVO100 worden geen bomen gekapt of grondstoffen gebruikt die ook voor consumptie bruikbaar zouden zijn. Alleen afval en restmateriaal worden gebruikt voor de productie.
Het liefst zouden we dat doen, maar HVO100 is nog niet overal in Europa beschikbaar. Zeker niet met de strenge eisen die PostNL stelt aan deze brandstof. PostNL heeft namelijk hoge normen voor HVO100: het moet uitsluitend van afvalstoffen worden gemaakt om te voorkomen dat de productie bijdraagt aan voedseltekorten en ontbossing. Er zijn ook andere soorten HVO100 verkrijgbaar, die worden gemaakt van grondstoffen die ook voor voedsel gebruikt kunnen worden, en zelfs van palmolie. Palmolie staat echter vaak in verband met de vernietiging van regenwoud. Daarom zijn we op zoek gegaan naar alternatieve grondstoffen voor onze brandstof.
Het is het makkelijkst om dit uit te leggen aan de hand van een voorbeeld: groene stroom. Als je een contract afsluit voor groene stroom, zorgt je energieleverancier ervoor dat ze de hoeveelheid energie die jij verbruikt, als groene stroom inkopen. Deze energie wordt vervolgens toegevoegd aan het totale energienetwerk. Dit betekent dat de stroom die uit jouw stopcontact komt niet daadwerkelijk 100% groen is, maar grijs (een mix uit het totale netwerk). Er loopt immers maar 1 kabel naar jouw stopcontact. Administratief gezien heeft jouw energieleverancier echter wel de benodigde hoeveelheid groene stroom aangeschaft. Hiervoor ontvangt jouw energieleverancier Garanties van Oorsprong (GVO’s). Dit zijn certificaten die bewijzen dat jouw groene stroom is ingekocht. Door het administratieve proces te scheiden van het fysiek leveren van de stroom aan jou, heeft de energiesector de duurzame transitie enorm versneld en mag ze dit als groene stroom aan jou verkopen.
Dit principe werkt ook bij onze HVO100 -oplossing: wij kopen het benodigde aantal liters HVO100 in voor ons internationale transport. Deze HVO100 wordt aan het totale dieselnetwerk toegevoegd en als diesel verkocht bij tankstations. Wij ontvangen certificaten als bewijs voor de aankoop van deze HVO100. Alleen wij mogen en kunnen deze HVO100 aan ons toerekenen, niemand anders kan diezelfde gecertificeerde aankoop aan zichzelf toerekenen. Op deze manier voorkomen we dubbeltelling en bereiken we dezelfde CO2-reductie als wanneer we op HVO100 in onze tanks hadden kunnen rijden. We kiezen voor deze methode omdat de kwaliteit van HVO100 die wij eisen en de beschikbaarheid van HVO100 onvoldoende beschikbaar is op onze routes om te tanken.
Wij zijn altijd op zoek naar manieren om verder te verduurzamen. Dat willen we op een zo efficiënt mogelijke manier doen. Dat betekent dat je soms ook buiten je eigen operatie moet kijken naar oplossingen, juist omdat we fysieke beperkingen hebben: de HVO100 die aan onze eisen voldoet kan lang niet overal in pure vorm getankt worden. Zo hopen we de transitie te versnellen voor de hele logistieke en transportsector.
Op dit moment is HVO100 de beste oplossing voor de transportwereld om de CO2-uitstoot drastisch en direct te verminderen. HVO100 voldoet aan de EU-dieselnorm EN15940 en heeft tot 90% minder uitstoot van broeikasgassen vergeleken met fossiele diesel. We bevinden ons momenteel in een transitiefase, waarin lange-termijn-oplossingen als elektrische voertuigen en waterstofvoertuigen nog niet schaalbaar zijn voor het langeafstandsvrachtvervoer. HVO100 is voor nu de beste transportoptie voor het huidige goederenvervoer over de weg, richting het verduurzamen van langeafstandstransport.
De hele wegtransportsector profiteert omdat PostNL, samen met zijn partners, een manier heeft ontwikkeld om HVO100 in te kunnen zetten ondanks dat het niet direct getankt kan worden langs de routes. Daar kan iedereen nu gebruik van maken. Wij zijn de eerste die HVO100 toevoegen aan het internationale dieselnetwerk. We hopen dat onze collega-transporteurs ons voorbeeld gaan volgen, zodat we het wegtransport verder kunnen verduurzamen. Hiermee hopen we dat HVO100 overal sneller beschikbaar wordt om direct te tanken.
- Wij maken de emissiereductie direct en zonder extra kosten beschikbaar voor al onze klanten die gebruikmaken van ons internationale wegtransport in Europa.
- Klanten die voor PostNL kiezen weten zeker dat ze bijdragen aan de groei van duurzaam transport in heel Europa en hiermee hopen we dat HVO100 op tankstations sneller overal beschikbaar wordt.
Met de aankoop van 4 miljoen liter HVO100 besparen wij 12 kiloton CO2. Dat is 6,6% van de totale jaarlijkse CO2-uitstoot van PostNL. Om het wat concreter te maken kun je het vergelijken met de uitstoot van bijna 5000 benzineauto’s die een jaar lang rondrijden.
Ons proces wordt door een onafhankelijke accountant goedgekeurd. In ons jaarverslag over 2024 zie je straks onze location based-uitstoot, wat de fysieke CO2-uitstoot is die we veroorzaakt hebben tijdens ons transport, en de market based-uitstoot, wat de uitstoot is van de HVO100 die we administratief hebben aangekocht.
HVO100 kan zonder problemen gemixt worden met diesel en zonder problemen worden gebruikt in ieder dieselvoertuig. De samenstelling van HVO100 is namelijk gelijk aan die van diesel, in tegenstelling tot andere biobrandstoffen. HVO100 is vrij van de onzuiverheden waar de eerste generatie biodiesel last van had. Dit betekent dat HVO100 kan worden gebruikt in elk mengsel met fossiele diesel van 1% tot 100% zonder de motorprestaties of onderhoudscycli negatief te beïnvloeden. De grootste troeven van wegtransportbedrijven zijn immers hun vrachtwagens. Het is belangrijk om deze vrachtwagens te laten rijden op brandstoffen die gezonde motorprestaties ondersteunen. Ook dit maakt het dat HVO100 een duurzamere oplossing is.
We mengen HVO100 met de reguliere diesel die binnen het Europese netwerk wordt verspreid.
Dat kan je helaas niet weten. Aan de pomp wordt schonere brandstof geleverd, namelijk een mix van diesel en HVO100. De afnemers betalen hier niets extra's voor. Deze ‘rekening’ is door ons opgepakt.
Voor internationaal transport zijn er minder mogelijkheden om de CO2-uitstoot significant te reduceren. Dit komt omdat de actieradius van elektrisch vervoer nog niet goed genoeg is en waterstoftrucks nog niet beschikbaar zijn. Daarom compenseren we de resterende uitstoot van Nederlandse zendingen naar Europese bestemmingen met Gold Standard-certificaten.
Gold Standard is een keurmerk opgezet door onder andere het WWF voor projecten die zorgen voor duurzame ontwikkeling van een bepaald gebied en die als doel hebben CO2-uitstoot te verminderen. Organisaties in Nederland kunnen credits kopen die met zo’n project worden geproduceerd. Zo investeren zij in het project en compenseren zij hun eigen CO2-uitstoot. Het keurmerk wordt toegekend en beheerd door de Gold Standard Foundation, een stichting zonder winstoogmerk.
Daarmee zijn al je zendingen van Nederland naar een Europese bestemming dus CO₂-gecompenseerd. Dit doen we dus bovenop onze CO2-reductiemaatregelen.
Als je voor PostNL kiest, dan weet je zeker dat je bijdraagt aan de groei van duurzaam transport in heel Europa. Wij zijn immers de eerste die HVO100 toevoegen aan het dieselnetwerk. Hoe meer mensen verzenden met PostNL, hoe duurzamer de dieselmix die je tankt zal zijn en des te sneller HVO100 overal beschikbaar is om te tanken.
- De HVO100 die we gebruiken bevat geen grondstoffen uit het regenwoud of grondstoffen die ook bruikbaar zouden zijn voor consumptie. Hierdoor hoeft er geen extra landbouwgrond te worden gegenereerd of wordt er minder landbouwgrond gebruikt voor voedselproductie. De garantie van hoogwaardige en duurzame grondstoffen is voor ons van cruciaal belang. (Annex IX A-B m.u.v. POME)
- Wij investeren 100% van ons dieselverbruik voor het internationale wegtransport naar Europese bestemmingen in HVO100.
Wij zijn de eerste die 100% van ons dieselverbruik voor internationaal wegtransport naar Europese bestemmingen investeren in HVO100. Continu kijken we naar de best mogelijke oplossingen om te verduurzamen. Dat doen we door de inzet van elektrische voertuigen, inzet van treinen, en daar waar dat kan HVO100 te gebruiken in plaats van reguliere diesel. Ook optimaliseren we continu onze routes. En nu voegen we dus ook HVO100 toe aan het dieselnetwerk.
Aanvullend werken wij samen met klanten en partners aan duurzamere verpakkingen, lucht uit verpakkingen halen en het verduurzamen van onze procesmiddelen, zoals de reusable pallet boxes.
In 2023 hebben we onderzoek gedaan naar methoden om het internationale langeafstandswegtransport aanzienlijk te verduurzamen. Dit bleek een complexe opgave, aangezien elektrische vrachtwagens momenteel nog een te beperkte actieradius hebben voor effectieve inzet, waterstofvrachtwagens nog niet beschikbaar zijn, en HVO100 niet overal verkrijgbaar is. Hierdoor is het voor ons onmogelijk om HVO100 te tanken langs het merendeel van onze routes.
Uiterlijk in 2030 wil PostNL 90% van zijn eigen CO2-uitstoot (scope 1 en 2) en 45% van de scope 1, 2 en 3 CO2-uitstoot verminderen. Voor de resterende uitstoot, voornamelijk in scope 3, hebben we naar verwachting 10 jaar extra nodig. Dit betekent dat we in 2040 Net Zero hebben bereikt, volgens de SBTi-standaarden. Dat betekent dat we nog maximaal 10% CO2-uitstoot over houden die gecompenseerd zal worden.
Daarom kiest PostNL voor hernieuwbare brandstof
Het is de ambitie van PostNL om vanaf 2030 alle brieven en pakketten in de laatste kilometers uitstootvrij te bezorgen. Een belangrijke stap hierin is het verduurzamen van ons wagenpark. Daarom investeren we flink in elektrische voertuigen zoals elektrische fietsen, scooters en bestelbussen. Hiermee kunnen we volledig uitstootvrij rijden. Helaas is dat nog niet mogelijk voor al ons zwaar transport. Maar wanneer de markt zover is, willen we in de toekomst de weg op met elektrische vrachtwagens.
In de tussentijd vervangen we voor een zo groot mogelijk deel van onze bestelbussen en vrachtwagens de benzine en diesel door schonere brandstoffen, zoals biogas (Biological Liquefied Natural Gas, ofwel vloeibaar gemaakt aardgas) en HVO100 (Hydrotreated Vegetable Oil). Met deze hernieuwbare brandstoffen stoten we tot wel 90% minder CO2 uit en rijden we fossielvrij. In 2021 hebben we al 35% hernieuwbare brandstof getankt (8% in 2020).
Duurzaam onderweg
Uiteindelijk willen we alleen volledig uitstootvrij rijden. Maar zolang dat niet gaat, zijn hernieuwbare brandstoffen een mooie tussenoplossing. Deze hernieuwbare brandstoffen worden gemaakt van organisch materiaal, zoals plantaardige olie en afvalvetten, waaronder gebruikt frituurvet van de McDonald’s.
Natuurlijk blijven wij kritisch op het productieproces van deze nieuwe brandstoffen. We zorgen er dan ook voor dat onze leveranciers voldoen aan alle eisen van de Nederlandse Emissieautoriteit. Bovendien willen we dat onze HVO100 palmolievrij is, zodat er geen regenwoud gekapt wordt voor onze brandstof. Zo kunnen we op korte termijn onze CO2-uitstoot verminderen terwijl we de overgang maken naar een volledig uitstootvrij bezorgnetwerk (naast CO2 ook geen fijnstof en stikstofoxide meer). Daarom noemen wij deze hernieuwbare brandstoffen ook wel transitiebrandstoffen.